ورود ثبت نام

مقالات

شاک ویو تراپی و اثرات درمانی آن

نوع مقاله: رایگان

شاک ویو تراپی یکی از متدهای رایج و غیر تهاجمی در مراکز فیزیوتراپی و مراکز درمانی است که با استفاده از دستگاه شاک ویو (shock wave ) امواج صوتی پر قدرتی بر بافت های بدن ارسال شده که در درمان بیمارهای عضلانی و اسلکتی به کار می رود .ارسال امواج و تحریک های حاصله از شاک ویو تراپی باعث افزایش جریان خون در مناطق اعمال شده (مناطقی که احساس درد یا التهاب در آنها موجود است ) ، کمک به تسریع روند بازسازی بافت های آسیب دیده ، فعال کردن مکانزیم های طبیعی درمانی بدن ، تحریک تولید کلاژن در بدن ، کمک به بهبود التهاب های مزمن و... میشود .

امواج ارسال شده از طریق دستگاه شاک  ویو کاملا غیر تهاجمی و ایمن بوده و عوارض جانبی خاصی را نیز به همراه ندارد و تنها در مواردی درد و یا سوزش و یا بی حسی  در محل اعمال درمان مشاهده میشود که پس از چند روز کاملا برطرف میشود  .توصیه میشود بیماری که از شاک ویو تراپی برای درمان بیماریش استفاده شده به مدت چند روز فعالیت های جسمانی خود را کاهش دهد تا اثرات درمانی شاک ویو تراپی در بدن سریع تر کامل شود.   اثرات درمانی شاک ویو تراپی به نسبت روش های دیگر مورد استفاده در مراکز درمانی نتایج بهتری را حاصل کرده و بازخوردهای خوب و ماندگاری از بیماران برای بهبود بیماری هایشان گرفته شده است .
فرایند درمانی شاک ویو تراپی بدین صورت است که بر بافت های آسیب دیده اعمال و با ضربات شوک مانندی که به بافت وارد میکند باعث ایجاد  پارگی های بسیار ریز  و میکروسکوپی در آن میشود که این امر سبب رها شدن و آزاد شدن مواد و افزایش جریانات خونی در منطقه اعمال شده گشته  که به تسریع درمان و التهاب ها و افزایش رنج حرکتی عضلات و بافت ها می انجامد .

دستگاه شاک ویو شرکت اکسون

از جمله فرایندهای درمانی که شاک ویو تراپی در بدن انسان به جای میگذارد میتوان به موارد زیر اشاره داشت :
امواج شاک ویو با پارگی های ریزی که در سطح بافت آسیب دیده ایجاد میکنند باعث افزایش ایجاد رگ ها و شریانات خونی در بافت ها شده که به اکسیژن رسانی بیشتر و رساندن مواد مغذی بیشتر می انجامد که این امر به بازسازی و ترمیم بافت های آسیب دیده و بهبود بیماری ها و آسیب ها منجر میشود . همچنین با افزایش فعالیت ماستوسیت ها در بدن با ارسال امواج شاک ویو تراپی، موادی از سلولی های ماستوسیت ها ساطع میشود که فرایند های درمان التهاب را در بدن شکل  میدهند ، بنابراین شاک ویو تراپی اثر موثری را در درمان التهاب های مزمن ایفا میکند . از اثرات درمانی دیگر شاک ویو تراپی به تحریک تولید کلاژن میتوان اشاره داشت . کلاژن شامل فیبر های سفیدی است که تاندون ها استخوان ها و بافت های رابط و... را تشکیل میدهد وجود کلاژن ها برای بهبود ساختار عضلانی و اسکلتی بدن حیاتی است ، دستگاه شاک ویو  با ارسال امواج و تحریک مکانیکی باعث افزایش تولید سطح کلاژن در منطقه اعمال شده میشود که این امر به بهبود بیماری های اسکلتی و عضلانی منجرمیشود . از فرایند های دیگری که دستگاه شاک با ارسال امواج فراصوتی غیر تهاجمی در بدن انسان ایجاد میکند از بین بردن رسوبات کلسیم در بافت های نرم است . انباشت غیر طبیعی رسوبات کلسیم به کاهش محدوده حرکتی بیمار  منجر میشود که در علم پزشکی به کلسینوز معروف است . متد درمانی شاک ویو تراپی با ارسال امواج ضربه ای و تحریکات مکانیکی در بافت ها باعث رفع این عارضه در بافت ها میگردد .

شاک ویو تراپی در درمان های چه بیماری های موثر است ؟

شاک ویو تراپی در ابتدا جهت شکستن سنگ های کلیه در سال های 1970 توسط پزشکان مورد استفاده قرار گرفت  اما با گذشت زمان و پی بردن به  اثرات درمانی دیگر  امواج شاک ویو  این دستگاه  در مراکز فیزیوتراپی نیز مورد استفاده واقع شد که بازخورد های بسیار خوبی نیز از آن حاصل گردید  . پیرو همین موضوع  وتوجه به درمان های اثبات شده روش شاک ویو تراپی و و استفاده از  دستگاه شاک ویو در مراکز فیزیوتراپی و مراکز درمانی به چندی از کاربرد های درمانی به وسیله این متد درمانی میپردازیم ؛

درمان خار پاشنه

  درمان خار پاشنه با استفاده از شاک ویو تراپی را میتوان از پر کاربرد ترین و موثرترین روش های درمانی در مراکز فیزیوتراپی نام برد . خار پاشنه ناشی از نشست کلسیم است که سبب ایجاد استخوانی ریز در زیر استخوان پاشنه میشود که به خار پاشنه معروف شده است ، تمرینات شدید ورزشی ، چاقی ، افزایش سن و... از زمینه های ایجاد خار پاشنه در افراد هستند . دستگاه شاک ویو با ارسال امواج فراصوتی و تحریکات مکانیکی ناشی از این امواج باعث رفع این عارضه میشود .

درمان تنیس البو یا آرنج تنیس بازان

تنیس البو بیماری دردناکی است که از استفاده بیش از حد از آرنج دست در حرکت های مداوم و مکرر مچ دست و بازو ایجاد میشود این بیماری به آرنج تنیس بازان نیز معروف است و بر خلاف اسم آن فقط مختص ورزشکاران نمی شود و با توجه به فعالیت های روازنه افراد هر فردی ممکن است به این عارضه دچار شود . درد حاصله از این بیماری بیشتر در محل اتصال تاندون های ساعد در خارج از آرنج احساس میشود .  اگر افراد به فعالیت هایی که منجر به تشدید بیماری آنها میشود ادامه ندهند بیماری به مرور زمان روند کاهشی به خود میگیرد و التهاب و درد های آن کاهش میابد . از کاربرد های دیگر شاک ویو تراپی درمان بیماری تنیس البو و یا تسریع روند درمان آن است .

درمان دیر جوش خوردن یا جوش نخوردن شکستگی

شکستگی های استخوان امروزه با درمان های موجود معمولا بهبود پیدا میکنند ، در صورتی که در روند درمان شکستی اخلال ایجاد شود یا به عباراتی دچار دیر جوش خوردن و یا جوش نخوردگی شوند به این عارضه نانیونیون (Nonunion) گفته میشود . در این بیماری پروسه جوش خوردن استخوان متوقف شده و یا با کندی پیش میرود که برای بیمار مشکلاتی را به همراه می آورد و باعث میشود فرد دیرتر رنج حرکتی خود را در نقطه ای که شکستگی در آن وجود دارد به دست آورد .از نشانه های جوش نخوردن استخوان شکسته شده میتوان به بروز درد های مجدد بعد از فروکش کردن درد روزهای اولیه، محدودیت حرکت در مفصل های اطراف استخوان شکسته ، بروز حرکت های غیر طبیعی در استخوان و...  اشاره کرد که تشخیص قطعی آن با تصویر برداری های پزشکی صورت میگیرد . در صورت وجود چنین عارضه ای ممکن است با تشخیص نهایی پزشک ، بیمار دوباره به جراحی احتیاج پیدا کند . برخی درمان های غیر جراحی و  غیر تهاجمی به مانند شاک ویو تراپی نیز موجود هستند که اثرات آنها در تسریع فرایند جوش خوردن استخوان اثبات شده است. ارسال امواج صوتی به وسیله دستگاه شاک ویو با فعال کردن پورسه های درمانی در تسریع و تسهیل فرایند های ترمیم استخوانی بسیار موثر است .

شاک ویو تراپی از متد های درمانی به روز مراکز فیزیوتراپی و مراکز درمانی در ایران و جهان محسوب میشود و امروزه فیزیوتراپیست های زیادی از این تکنولوژی برای خدمات دهی بهتر به بیماران خود استفاده میکنند و از مزیت های درمانی شاک ویو تراپی در بهبود و التیام درد و بهبود عارضه های مختلف بهره مند هستند . ان شاالله در مقاله های بعدی به تفصیل به کاربرد های درمانی دیگر دستگاه شاک ویو  می پردازیم .