ورود ثبت نام

مقالات

تکار تراپی و درمان سندروم تونل کارپال

نوع مقاله: رایگان

سندورم تونل کارپال چیست ؟

یکی از مسائل خیلی شایع در بیمار های  مغز و اعصاب سوزش انگشتان دست ها است ، علل بسیار متفاوتی در بروز این عارضه میتواند  تاثیر گذار باشد  که از شایع ترین علت های گزگز و خواب رفتن انگشتان دست گیر افتادن عصب در ناحیه مچ دست را میتوان اشاره داشت . این بیماری که به سندورم تونل کارپال معروف است میتواند به دلایل مختلفی در افراد بروز پیدا کند .  به عنوان مثال  کسانی که مشکلات تیروئیدی دارند،  کسانی که به  دیابت مبتلا هستند ، خانم هایی که مچ دستشان باریک تر و ضعیف تر است  ، آقایانی که مشاغل سختی (از لحظ جسمی) دارند و  کارهایی که با فشار زیادی روی مچ همراه است را به صورت مدام انجام میدهند  که به قوی شدن عضلات و تاندون ها و بزرگ شدن آنها می انجامد که  جای عصب را تنگ میکنند ، از جمله دسته افرادی هستند که امکان مبتلا شدن به این سندروم در آنها بیشتر است . علت ایجاد این سندروم  گیر افتادن عصب در ناحیه مچ دست بوده  که  اولین علائمش خواب رفتن و گزگز کردن انگشتان شست ، انگشت اشاره ، انگشت میانی و نصف انگشت چهارم است .

بیشتر در زمانی که فرد خوابیده و مچ دستش تا شده و یا  خم میگردد و یا زمانی که سرش را بر روی دستش قرار می دهد و یا هر شرایطی که مچ زیر فشار قرار میگیرد این سندروم فعال میشود  در نتیجه تحت فشار قرار گرفتن عصب انگشتانی که در بالا اشاره شد شروع میکنند به گز گز کردن و خواب رفتن که باعث میشود که فرد از خواب بیدار شود .

با کمی تکان دادن دست این خواب رفتگی برطرف میشود و دوباره با خوابیدن فرد برمیگردد و روند خواب راحت فرد را با اخلال مواجه میکند ، همچنین در طول روز نیز ممکن است که  زمانی  که فرد گوشی تلفن را در دست می گیرد یا فرمان  ماشین را در دست گرفته است  و یا خانم هایی که چادر هایشان را با دست می گیرند  این انگشتان خواب روند  که با کمی حرکت دادن این خواب رفتگی از بین می رود .

ولی این تمام  مسئله نیست مسئله ای که خیلی مهم است این است که با گذشت زمان ضعف و تحلیل عضلانی در دست  ایجاد میشود  که عضله ی خیلی مهمی در دست شروع میکند به تحلیل رفتن  ، با آنکه عضله کوچیک است  ولی نقش مهمی را در ساختار مچ دست ایفا میکند این عضله کمک میکند که شست در مقابل بقیه انگشتان قرار بگیرد  که اخلال و ضعف در آن باعث میشود که فرد در گرفتن اجسام  دچار مشکل شود  یعنی در مرحله پیشرفته این بیماری اجسام از  دست فرد مبتلا رها میشود  . البته این شرایط مختص شرایط حاد بیماری است که هیچ درمانی هم برای آن صورت نگرفته باشد .

تشخیص سندروم تونل کارپال 

تشخیص این وضعیت تو متحخصص بعد از معاینات بالینی صورت میگیرد  ولی تشخیص قطعی با گرفتن نوار عصب و عضله امکان پذیر است  . نوار عصب و عضله گرفتگی عصب و شدتش را مشخص میکند  و همچنین به پزشکان این امکان را می دهد تا این بیماری را از سایر بیمارهای مغز و اعصاب تمیز دهند ، چرا که خواب رفتن انگشتان میتواند ناشی از مشکلات دیسک های گردن و یا بیماری های داخلی مغز و نخاء نیز باشند .  

درمان سندروم تونل کارپال

این سندروم در موارد خفیف با فیزیوتراپی و گاهی اوقات  با تزریق و یه سری مچ بند های اتل دار درمان میشود،موارد متوسط و شدید بیماری توصیه بر این است که جراحی انجام شود تا عصب آزاد گردد،  اگر درمانی برای این عارضه  صورت نگیرد  ممکن است که فرد توانایی های خود را از دست بدهد و همچنین تاخیر در درمان باعث میشود  که روند بهبود بیماری سخت تر شود  و حتی روش های جراحی هم در بهبودی اثر زیادی نگذارند و فقط باعث کند شدن آن گردند .

تکار تراپی و درمان سندروم تونل کارپال

تکار تکنولوژی جدیدی است که با ارسال امواج صوتی بر بافت های آسیب دیده و تحریک فرایند های درمانی طبیعی بدن نیاز متخصصان را به عمل های جراحی برطرف میسازد ، امواج این تکنولوژی از طریق سطح پوست و به وسیله اپلیکاتور دستگاه بر بافت های آسیب دیده اعمال شده و باعث افزایش خون رسانی ، افزایش اکسیژن رسانی و افزایش متابلوسیم سلولی میشوند که در نتیجه فرایند های درمانی را جهت بازسازی دوباره بافت ها صورت می دهد.  از تکنولوژی تکار در مراکز فیزیوتراپی جهت درمان سندروم تونل کارپال استفاده میگردد . امواج تکار باعث رفع گرفتگی  عصبی میشود  که منجر به سندورم تونل کارپ شئخ است   و با افزایش خون رسانی به بهبود علمکرد عصب کمک میکند .

 

دستگاه تکارتراپی

دستگاه تکار شرکت دانش بنیان اکسون 

مقالات مرتبط:

تکار تراپی و درمان پارگی مینیسک
هزینه تکارتراپی
تکارتراپی و درمان آسیب دیدگی های ورزشی
تکارتراپی و درمان سندروم گیرافتادگی شانه
تکارتراپی و درمان تریگر پوینت