ورود ثبت نام

مقالات

شاک ویو تراپی و درمان گلف البو

نوع مقاله: رایگان

آرنج گلف بازان چیست ؟

آرنج گلف بازان  یا گلف البو از جمله بیماری های است که بیشتر در کسانی که گلف بازی میکنند دیده میشود اما افرادی که حرکات خاص را به طور مداوم و پیوسته در طول رو انجام میدهند به مانند استفاده زیاد از تبر یا اره و یا پرتاب اشیاء  به این عارضه دچار میشوند . نام لاتین این بیماری Golfer’s elbow  یا Medial epicondylitis است .

ساختار آرنج

  • آرنج دارای یه سطح استخوانی برجسته به نام Medial epicondyle است که از زیر پوست قابل لمس کردن است ،
  • عضلاتی که وظیفه خم کنندگی مچ دست را برعهده دارند که در وضعیت جلویی ساعد قرار دارند ،
  • تاندون از بافت ها و رشته های بسیار قوی و  محکمی از جنس کلاژن تشکیل شده است  که سطح استخوانی و عضلات خم کننده را به یکدیگر وصل میکند .

دلایل ایجاد گلف البو

با توجه به توضیحاتی که در خصوص ساختار آرنج دست داده شد علت شیوع این بیماری را میتوان استفاده بیش از حد از عضلات خم کننده و کشش بیش از اندازه به تاندون های نگه دارنده نامید . علاوه بر کسانی که فعالیت های ورزشی خاص به مانند گلف و یا شنا دارند ، همچنین  برخی از فعالیت های شغلی با توجه به ماهیتی که دارند به مانند باغبانان ، بیل زنی و ... مستعد ابتلا به این عارضه محسوب میشوند . لازم به ذکر است کشش های بیش از اندازه به تاندوم های آرنج موجب بروز التهاب و ایجاد درد در آن است .

التهاب از این جهت ایجاد میشود که سلول های سیستم ایمنی بدن جهت ترمیم بافت های آسیب دیده در محل آسیب دیدگی تجمع میکنند که این امر سبب التهاب در بافت آسیب دیده میگردد .

با این وجود در عارضه گلف البو یا ارنج گلف بازان التهابی در آرنج دست ایجاد نمیشود و علت  اصلی را میتوان در ایجاد مشکل در تاندون و ساختار پروتئینی  آن نامید . در این شرایط سلول های به نام فیبرو بلاست در تاندوم ها تشکیل میشود و همچنین رشته های کلاژن ساختار هماهنگ خود را از دست داده و تکه تکه میشوند . با گذشت زمان بافت های ضعیفی جایگزین رشته های قدرتمند کلاژن شده که قدرت کافی را ندارند ولی حجم تاندون ها را فقط افزایش می دهند که باعث ایجاد این بیماری میشود .

 

علائم گلف البو

از علائم ایجاد گلف  احساس درد در ناحیه برجستگی استخوانی آرنج دست است که این درد میتواند به نواحی داخلی ساعد نیز گسترش پیدا کند . خم کردن مچ و فشار دادن اجسام در دست شدت درد را بیشتر میکند .تشخیص دقیق این بیماری اغلب با انجام تصویر برداری های پزشکی و ازمایشات بالینی امکان پذیر است .

درمان گلف البو

از اولین و ساده ترین کارهای که جهت درمان گلف البو باید انجام داد پرهیز از انجام حرکاتی است که موجب تشدید درد میشوند .

انجام حرکات کششی و حرکاتی که موجب تقویت عضلات ساعد میشوند

اقدامات فیزیوتراپی و درمان هایی به مانند شاک ویو تراپی.

تزریقات کورتیکوستروئیدی در تاندون آرنج

و همچنین استفاده از داروهای ضد التهاب با تشخیص و نظر پزشک متخصص و استفاده از بریس های مخصوص آرنج نیز از گزینه های دیگر درمان گلف البو محسوب میشوند .

دربیشتر موارد درمان فوق موجب بهبودی عارضه گلف البو در افراد میشود . اما اگر شدت بیماری زیاد باشد و درمان های ذکر شده نیز به بهبود کامل این عارضه نینجامد ممکن است که پزشک انجام عمل های جراحی را برای درمان بیمار مد نظر قرار دهد .

فیزیوتراپی و درمان گلف البو

فیزیوتراپیست ها در ابتدا با بررسی وضعیت بالینی بیمار و تشخیص شدت بیماری برنامه درمانی مناسب را تنظیم میکنند که میتواند شامل انجام حرکات کششی و نرمشی ، تقویت عضلات ،  گرما دهی و یا سرما دهی به محل عارضه و یا استفاده از تجهیزاتی به مانند شاک ویو تراپی برای درمان این بیماری باشد

شاک ویو تراپی و درمان گلف البو

دستگاه شاک ویو از جمله تجهیزات الکتروتراپی مدرن در مراکز فیزیوتراپی ، درمانی و توابخشی است که جهت درمان بسیاری از عارضه ها از جمله گلف البو مورد استفاده قرار میگیرد ، این دستگاه با ارسال امواج صوتی قدرتمند بر بافت های آُسیب دیده موجب تحریک پروسه های درمانی و افزایش خون رسانی و اکسیژن رسانی به بافت های آسیب دیده میگردد . درمانی که توسط دستگه شاک انجام میپذیرد را به اصطلاح شاک ویو تراپی می گویند . شاک باعث افزایش تولید پیش ساز های کلاژن و در نتیجه تحریک تولید کلاژن است و همچنین با تحریک تولید سلول های ضد التهابی به درمان التهاب های مزمن کمک میکند که در نتیجه این دستگاه را مناسب استفاده جهت بیماری گلف البو میکند .

 

 

مقالات مرتبط :

شاک ویو تراپی و درمان پارگی تاندون پاتلا
شاک ویو تراپی و درمان تاندونیت
شاک ویو تراپی و درمان سندروم شین اسپیلت
شاک ویو تراپی و درمان نوروم مورتون
شاک ویو تراپی و درمان ارتریت
هزینه شاک ویو تراپی
شاک ویو تراپی و درمان آرتروز
شاک ویو تراپی و درمان خار پاشنه