ورود ثبت نام

مقالات

شاک ویو تراپی و درمان سندروم شین اسپیلت

نوع مقاله: رایگان

سندروم شین اسپیلت یا درد ساق پا

سندروم شین اسپیلت یا درد ساق پا که به سندروم استرس تیبیا نیز معروف است از شایع ترین عارضه هایی است که افرادی که پیاده روی و فعالیت های دود میدانی انجام میدهند با مواجه میشوند . مطالعاتی که در مورد این عارضه انجام شده است نشان میدهد که در حدود بیست درصد افرادی که به طور منظم هر روز میدوند به این عارضه مبتلا میشوند .

زمانی که فرد در حال راه رفتن و یا دویدن است با نیروی معادل نیروی دو برابر وزن خود بر زمین قدم میگذارد. این پروسه انرژی خیلی بالایی را به مفصل ها ، تاندون های زانو و پا ، استخوان ها و... وارد میکند ، به طور کلی میتوان گفت که بیشتر این انرژی بر استخوان شین اسپیلت یا ساق پا اعمال میگردد که منجر به پدید آمدن سندرون شین اسپلیت در این ناحیه میشود. فرد با هر ضربه ای که بر زمین میگذارد استخوان شین اسپلیت خمیده و یا کج شده ، که این فرایند در طول زمان فشار مداومی را بر این ناحیه وارد میکند .

شایع ترین علائم این عارضه درد در ناحیه استخوان ساق پا در زمان پیاده روی و هنگام دویدن است که به استخوان شین اپسلیت فشار وارد میشود ، پیگیری نکردن این درد میتواند در طول زمان به شدت عارضه افزوده و موجب درد های بیشتری در ناحیه ساق پا شود ،  این درد ها میتواند به حدی پیشرفت کند که به شکستگی استرس تبیانی منجر شود و فعالیت های روزمره افراد را با اخلال مواجه کند ، بنابراین اهمیت تشخیص و درمان این عارضه در افراد مبتلا بسیار حائز اهمیت است .    

بیشتر متخصصان درمانی بر این موضوع متفق القول هستند که این عارضه بر اثر وارد شدن انرژی زیاد بر استخوان ساق پا ایجاد میشود ، افرادی که به طور ناگهانی فعالیت های شدید ورزشی را به یکباره آغاز میکنند در صورتی که از آمادگی جسمانی مناسبی بر خوردار نباشند، از بیشترین دسته کسانی هستند به این عارضه دچار میشوند . کسانی که سال ها است به طور مداوم و منظم به انجام وررش های پیاده روی و دویدن می پردازند از آمادگی جسانی و عضلات قوی تر برخوردار هستند که فشار وارده بر استخوان ساق پا را به خوبی تحمل میکنند

درمان و پیشگیری

برای دسته افرادی که عضلات ساق پای ضعیف تری دارند و میخواهند ورزش های دویدن و پیاده روی را در برنامه زندگی خود قرار دهند توصیه میشود که با ورزش های دوچرخه سواری و شنا آغاز کنند و با انجام جلسات بدن سازی به تقویت عضلات پاهای خود بپردازند .

کمپرس سرد

اگر در هنگام ورزش به درد های استخوان ساق پا یا شین اسپیلت فرد دچار شد  میتواند از کمپرس سرد بر روی ناحیه ای که احساس درد وجود دارد استفاده کند . این روش هم در کاهش التهاب و هم در کاهش درد میتواند تاثیر گذار باشد ، کمپرس سرد را میتوانید هفته ای دو بار و در هر بار ده دقیقه بر روی محل درد ماساژ دهید .

برای پیشگیری از ابتلا دوباره به این عارضه لازم است که برنامه دویدن و پیاده روی های خود را با برنامه های فیتنس و بدن سازی هماهنگ کنید تا عضلات شما بتوانند وزن بدنتان را به خوبی تحمل نمایند و فشار بیش از اندازه به استخوان های ساق پا وارد نکنند ، همچنین کم کردن و سبک تر انجام دادن فعالیت های ورزشی و آرام دویدن میتواند در کم کردن فشار از ناحیه ساق پا موثر باشد .

اقدامات فیزیوتراپی و درمان سندروم شین اسپیلت

یکی از روش های درمانی برای بهبود سندروم شین اسپیلت انجام جلسات فیزیوتراپی است ، فیزیوتراپیست ها با بررسی وضعیت بالینی بیمار و شدت عارضه موجود در بدن فرد به تنظیم برنامه درمانی بیمار اقدام میکنند و درمان های مناسب برای بهبود بیماری را در نظر میگیرند. یکی  از این درمان ها استفاده از روش درمانی شاک ویو تراپی است . درمانی که از طریق دستگاه شاک ویو برای بهبود بیماری مورد استفاده قرار میگیرد را شاک ویو تراپی می گویند .

دستگاه شاک ویو

از جمله پیشرفته ترین تجهیزات پزشکی در مراکز فیزیوتراپی و درمانی میتوان به دستگاه شاک ویو اشاره داشت این دستگاه با ارسال امواج صوتی بر بافت های آسیب دیده از طریق سطح پوست درمانی غیر تهاجمی را ارائه میدهد که در بسیاری از موارد نیاز متخصصان را به انجام عمل های جراحی مرتفع میسازد ، از این دستگاه در درمان بیماری های چون خار پاشنه ، تنیس البو ، بورسیت لگن ، ضایعه تاندون آشیل ، سندروم درد مایوفاشیال ، سندروم پریفورمیس، کاهش اسپاسم عضلانی ، سندروم ایلیوتیبیال و... مورد استفاده قرار می گیرد که نتایج درمانی خوبی را نیز به همراه داشته است

 

دستگاه شاک ویو شرکت دانش بنیان اکسون 

شاک ویو تراپی و درمان سندروم شین اسپیلت

دستگاه شاک ویو با ارسال امواج صوتی بر ناحیه که احساس درد در آن وجود دارد به بهبود جریان خون و اکسیژن رسانی بر بافت های آسیب دیده کمک کرده که موجب تسکین درد و کاهش التهاب های مزمن میشود ، همچنین این امواج با تحریک پیش سازه های تولید کلاژن و تحریک متابولیسم سلولی در درمان  و بازسازی بافت های آسیب دیده نقش به سزایی را دارد که میتواند در درمان سندروم شین اسپیلت و کاهش دردها و التهاب های ناشی از آن نقش درمانی بسیار خوبی را ایفا کند .

مقالات مرتبط:

شاک ویو تراپی و درمان پارگی تاندون پاتلا
شاک ویو تراپی و درمان تاندونیت
شاک ویو تراپی و درمان گلف البو
شاک ویو تراپی و درمان نوروم مورتون
شاک ویو تراپی و درمان ارتریت
هزینه شاک ویو تراپی
شاک ویو تراپی و درمان آرتروز
شاک ویو تراپی و درمان خار پاشنه