ورود ثبت نام

مقالات

تکارتراپی و بهبود عملکرد سیستم لنفاوی

نوع مقاله: رایگان

اختلالات دستگاه لنفاوی

سیستم لنفاوی در برگیرنده عروق لنفاوی است که در تمام بدن انتشار یافته است و شامل تعداد زیادی غده لنفاوی است که به این عروق متصل می گردند  ، این عروق در راستای عروق خونی در بدن جریان دارد؛  غدد لنفاوی عامل تولید کننده لنفوسیت ها در بدن هستند ، لنفوسیت های سلول های سفید وظیفه تولید انتی بادی ها را در بدن دارند که این انتی بادی ها بدن را در برابر بیماری ها و عفونت ها کمک میکند . وظیفه اصلی غدد لنفاوی مبارزه با باکتری ها و جلوگیری کردن از انتشار آنها در بدن است ، از دلایل متورم شدن غدد لنفاوی در هنگام بروز عفونت در بدن نیز همین امر است ، از طحال نیز به عنوان بخشی از سیستم لفناوی بدن نام برده میشود چرا که طحال یک غده لنفاوی بزرگ محسوب میشود .

بروز عفونت در عروق موجب التهاب عروق النفاوی میشود که در بیشتر مواقع بر اثر باکتری Streptococcus  که جای زخم و بریدگی را عفونی میکند ایجاد می گردد .

از علائم بروز التهاب عروق لنفاوی  میتوان به بروز رگه های قرمز رنگ بر روی دست و پا که به سمت بالا انتشار یافته است اشاره داشت ، این رگه های قرمز معمولا به سمت بالا ، کشاله ران و زیر بغل گسترش پیدا میکند و موجب بزرگ شدن و ایجاد درد در غدد لنفاوی آن نواحی میگردد .

از علائم دیگر التهاب غدد لنفاوی ایجاد لرز ، تب ، بی حال شدن ، کم اشتهایی و... میتوان اشاره داشت ، در موارد حادتر عفونت ها ممکن است وارد جریان خون شود و باعث مسمویت های شدیدتری گردد .    

یکی از دلایل ایجاد اخلال در عملکرد سیستم لنفاوی استرس است ، هنگامی که فرد دچار استرس میشود مکانزیم های طبیعی بدن برای تولید عوامل ضد استرس در بدن فعال میگردد که در این شرایط بدن در یک وضعیت اسیدی قرار میگیرد که این وضعیت باعث پیری زودرس در بدن و ایجاد اخلال در عملکرد سیستم لنفاوی میگردد.

از دلایل دیگر اخلال در عملکرد سیستم لنفاوی را میتوان به کم ابی اشاره داشت ، نوشیندن منظم آب در طول روز میتواند در بهبود وضعیت سیستم لنفاوی بدن تاثیر گذار باشد .

همچنین اختلالات سیستم گوارشی میتواند در ایجاد اخلال در روند سیستم لنفاوی تاثیرگذار باشد

کمبود بد نیز به عفونت زادیی و جلوگیری از عفونت سموم در بدن کمک شایانی میکند .

درمان اختلالات دستگاه لنفاوی

از درمان های معمول التهاب های غدد لنفاوی میتوان به مصرف آنتی بیوتیک ها اشاره داشت ، سایر درمان های دیگر میتواند شامل اقدامات مراقبتی ، کم کردن سطح فعالیتی اندام درگیر ، و مصرف مایعات و انجام جلسات فیزیوتراپی  اشاره داشت.

اقدامات فیزیوتراپی در بهبود عملکرد سیستم لنفاوی

از دیگر اقداماتی که میتواند در بهبود عملکرد سیستم لنفاوی انسان تاثیرگذار باشد انجام جلسات فیزیوتراپی است وجود تجهیزاتی به مانند شاک ویو تراپی و تکار تراپی این امکان را برای فیزیوتراپیست ها فراهم کرده اند که با تاثیر بر بهبود جریان لنف بر این سیستم  اثرات درمانی مثبتی را بگذارند

دستگاه تکار تراپی شرکت اکسون

دستگاه تکار شرکت دانش بنیان اکسون 

تکارتراپی و بهبود عملکرد سیستم لنفاوی

دستگاه تکار از پیشرفته ترین تجهیزات فیزیوتراپی محسوب میشوند که با درمان های گرمایی و غیر گرمایی که ارائه میدهد در بهبود بسیاری از عارضه های بدن انسان کاربرد های درمانی بسیار خوبی را دارد . درمانی که توسط دستگاه تکار ارائه میشود را تکار تراپی میگویند، این درمان کاملا غیر تهاجمی بوده و نیاز متخصصان را به عمل های جراحی مرتفع میسازد . ثرات از بین برنده درد، اثرات ضد التهابی قوی، تخلیه لنف، آزادسازی مفاصل سفت، کانترکچر، سفتی مفصلی و کپسولی، پارگی تاندون ها و رباط ها، انواع آسیب ها و پارگی های عضلانی، بورسیت، تسریع جوش خوردگی استخوانی، توانبخشی و بازتوانی بیماران، تقویت متابولیسم سلولی، درمان تریگر پوینت، کمردرد، گردن درد، زانو درد، درد مفصل شانه، گیر افتادگی عصبی، آرتروز، آسیبهای ورزشی، پیچ خوردگی مچ پا، پارگی رباط صلیبی، تنیس البو، سندروم تونل کارپال، بیرون زدگی دیسک و… می باشد.