ورود ثبت نام

مقالات

شاک ویو تراپی و درمان بزرگی خوش خیم پروستات

نوع مقاله: رایگان

بزرگی خوش خیم پروستات از دسته بیماری های شایع در سن میانسالی و سالمندی مردان محسوب میشود . درصد بالایی از مردان با افزایش سن تا حدی با مشکلات و عارضه های مرتبط با پروستات دسته و پنجه نرم میکنند ، این بیماری به بزرگی پروستات و یا هیپرپالازی (bph) نیز معروف است .

از علائم این بیماری می‌توان به مشکلات مجاری اداری و عدم دفع راحت ادار اشاره داشت ، بزرگی خوش خیم پروستات سبب تنگ تر شدن مجازی اداری و مشکلات حاد مثانه و دفع نامناسب ادرار و همچنین عارضه های کلیوی میگردد . درمان این بیماری بسته به شدت آن میتواند درمان های دارویی ، عمل های جراحی و استفاده از تجهیزات الکتروتراپی را شامل شود که این امر بسته به تشخیص ارولوژیست صورت میگیرد .

بروز این بیماری میتواند بسته به عوامل مختلفی همچون سن و عوامل ژنتیکی و وراثت شکل بگیرد ، با افزایش سن اندازه ی پروستات میتواند به تدریج بیشتر و بیشتر گردد به طوری که در سن 70 سالگی به چیزی در حدود 45 سی سی میتواند برسد که این بزرگی پروستات به مشکلات حاد مجزای اداری منجر میگردد .

علائم و نشانه های بزرگی خوش خیم پروستات

بسته به شدت بیماری عائم و نشانه های این بیماری و شدت و ضعف آن در افراد مختلف میتواند متفاوت باشد ، به طور معمول میتوان از علائم این بیماری که در بسیاری از بیماران مشاهده شده به موارد زیر اشاره داشت

  • دفع ادرار متوالی و به اصطلاح تکرر ادرار در مدت زمان کوتاه
  • افزایش تعداد دفعات دفع اردار در طول شبانه روز و همچنین شب ادراری
  • فشار و زور زدن به هنگام دفع ادرار
  • مشکل در تخلیه کامل مثانه
  • تضعیف شدن جریان ادرار و قطع و وصل شدن آن به هنگام دفع
  • قطره قطره شدن جریان ادار در پایان دفع
  • عفونت مجاری ادراری
  • و در موارد کم شیوع تر وجود خون در ادرار

 

لازم به ذکر است که در  بزرگی پروستات با ایجاد مشکلات ادراری ممکن است که لزوما رابطه مستقیمی وجود نداشته باشد ،به این صورت که بیمارانی با اندازه پروستات خیلی بزرگتر باشند که مشکلات ادارای به خصوصی را تجربه نکنند و در طرف مقابل افرادی با پروستات های به مراتب کوچکتر وجود دارند که با مشکلات حاد مجاری اداری درگیر هستند .

از بیماری های دیگری که علائم و نشانه های نزدیک به بزرگی خوش خیم پروستات را دارند می‌توان به عفونت مجراری اداری ، تنگ شدن مجاری ادراری ، سنگ های کلیه و مثانه ، بروز اشکال در سیستم عصبی ، سرطان مثانه و یا پروستات و ...را اشاره داشت

دلایل بزرگ شدن پروستات

غدد پروستات در زیر مثانه جای دارند و لوله های مجاری اداری که باعث دفع ادار میشوند نیز از مرکز پروستات عبور میکنند ، هر گونه تغییر اندازه در اندازه پروستات میتواند سبب تنگ شدن و فشار امدن به مجاری اداری گردد ، این بیماری در بسیاری از مردان که پا به سن می گذارند شیوع دارد ، و اکثر مردان در زندگی خود تا درصدی با بزرگ شدن پروستات روبرو میشوند ،هنوز دلایل اصلی ایجاد بزرگی خوش خیم پروستات برای پزشکان به درستی مشخص نشده است اما به هم خوردن تعادل های هورمونی بدن با افزایش سن میتواد در ایجاد آن دخیل باشد .همچنین از دلایل دیگر بزرگی خوش خیم پروستات میتوان به طور خلاصه به موراد زیر اشاره داشت

افزایش سن

با توجه به مطالعات انجام شده عارضه بزرگی خوش خیم پروستات در نیمی از مردان بالای 80 سال و همچنین 30 درصد مردان بالای 40 سال تا حدی مشاهده شده است .

وجود زمینه های وراثتی و ژنتیکی

سابقه وجود این بیماری در افراد خانواده و همچنین بستگان نزدیک احتمال دچار شدن به این بیماری را افزایش می دهد و همچنین وجود عوامل ژنتیکی نیز در ابتلای به این بیماری تاثیرگذار است

سبک زندگی

چاقی و مصرف دخانیات و استرس خطر ابتلا به این عارضه را افزایش و هم چنین ورزش و مصرف میوه و  سبزیجات در جلوگیری از ابتلای به این بیماری تاثیرگذار هستند .

درمان بزرگی خوش خیم پروستات

درمان بیماری بزرگی خوش خیم پروستات شامل درمان های دارویی ، عمل های جراحی و همچنین استفاده از روش های الکتروتراپی میشود

درمان هایی دارویی با فلج کردن عضلات صاف پروستات انسداد مجار ادراری را تا پنجاه درصد کاهش می دهند که این درمان مناسب افرادی با علائم و نشانه های خفیف و متوسط مورد استفاده قرار میگیرد .

عمل های جراحی برای درمان بزرگی پروستات نیز برای افراد با موارد متوسط و شدید مورد استفاده قرار میگیرد که جراحی و برداشتن بخشی از پروستات که مجاری ادراری را مسدود کرده است صورت می گیرد . انجام عمل های جراحی برای درمان عارضه بزرگی خوش خیم پروستات به دو روش جراحی به روش باز و بسته انجام میگیرد .

درمان با استفاده از روش های الکتروتراپی (درمان با استفاده از دستگاه شاک) نیز از روش های دیگری است که در درمان موارد بزرگی خوش خیم پروستات مورد استفاده واقع می‌گردد .

دستگاه شاک ویو

شاک ویو  از جمله پیشرفته ترین تجهیزات الکتروتراپی محسوب میشود که با ارسال امواج رادیو فرکانسی بر بافت های آسیب دیده موجب ایجاد اثرات مکانیکی در بافت ها میشود ، این امر به افزایش گردش خون و  کمک به خروج سموم از بدن کمک میکند درمانی که با استفاده از دستگاه شاک ویو صورت میگیرد را به اصلاح شاک ویو تراپی می گویند ، این درمان کاملا غیر تهاجمی بوده و در طول درمان هیچ گونه احتیاجی به عمل های جراحی وجود دارد و درمان از طریق ارسال امواج صوتی بر منطقه مورد نظر شکل میگیرد . از این روش در درمان بیماری خوش خیم پروستات و همچنین بیماری و عارضه های دیگر بدن انسان مورد استفاده قرار میگیرد که به طور خلاصه میتوان به موارد زیر اشاره داشت ؛

  • درمان خار پاشنه
  • درمان تنیس البو
  • تسریع در روند جوش خوردن استخوان
  • کاهش اسپاسم عضلانی
  • کمک به درمان درد های دنبالیچه و باسن
  • کمک به درمان بورسیت لگن یا سندروم درد تروکانتر بزرگ
  • کمک به درمان درد های کشکک زانو، سندروم درد مایوفاشیال

 

شاک ویو تراپی و درمان بزرگی خوش خیم پروستات

اثرات مکانیکی امواج شاک ویو تراپی باعث ایجاد شیریانات خونی جدید شده  که جریان خون را به غدد پروستات و همچنین آلت تناسلی می رساند که این فرایند باعث افزایش بهبود جریان خون و لنف میشود که تجمع اخلاط را در سطح پروستات از بین میبرد و همچنین موجب بهبود  متابلوسیم سلولی  می گردد . همچنین درمانی که توسط دستگاه شاک ویو صورت میگیرد میتواند در رفع سنگ های پروستات و رفع رسوبات آهکی و همچنین رفع  سنگ های کلیه نیز موثر واقع شود .

نتایج و بازخورد های دریافت شده از روش شاک ویوتراپی 

بازخورد های حاصله از روش درمانی شاک ویو تراپی نشان دهنده درصد بالایی از رضایت و همچنین سطح قابل توجهی از درمان بزرگی خوش خیم پروستات را در بیماران نشان داده است که علائم بیمارانی تا حد بسیار مناسبی رفع شده است  . این نتایج درمانی حتی در بیمارانی که مدت های زیادی از نشانه های بزرگی پروستات رنج میبرند نیز تاثیرگذار است ، اثرات درمانی این متد حداقل به مدت شش ماه در بیماران باقی خواهد ماند

تعداد جلسات مورد نیاز شاک ویو تراپی برای درمان بیماری بزرگی خوش خیم پروستات بین پنج تا هشت جلسه متغیر است که هر جلسه در چیزی در حدود 20 دقیقه به طول می انجامد ، لازم به ذکر است که درمان از طریق شاک ویو تراپی بدون نیاز به انجام عمل های جراجی بوده و درمانی کاملا غیر تهاجمی محسوب میشود .