ورود ثبت نام

مقالات

ویروس کرونا در ایران

نوع مقاله: رایگان

ویروس کرونا چیست ؟

کرونا ، ویروس جدیدی از دسته خانواده های ویروس هایی است که تمایل به ایجاد بیماری های جدید را دارند . این بیماری با ایجاد مشکلات حاد تنفسی در بیماران مبتلا با نشانه های چون تب ، سرفه ، تنگی نفس واسهال... ظهور پیدا میکند .شیوع این بیماری از شهر ووهان کشور چین به سرتاسر جهان بوده اما بیشتر مرگ و میر های ناشی از این بیماری تا به امروز معطوف به کشور چین بوده  است . متخصصان منشا ظهور این بیماری را از حیوان به انسان (خفاش) تشخیص داده اند .تا به امروز شمار مبتلایان به این بیماری از  مرز 75 هزار نفر گذشته است که از میان چیزی  در حدود  2500 نفر فوت کرده اند .

تماس با قطرات تنفسی معلق در فضا که آلوده به ویرویس کرونا هستند ، تماس با اشیاء آلوده و لمس چشم ها ، دهان و بینی ، قرار گرفتن  در مجاورت افراد مبتلا ،از راه های شیوع این بیماری به سایر افراد است . این ویروس برای اولین بار در دانشگاه بهداشت چین توسط متخصصین دانشگاه شناسایی و رمزگشایی شد .

علائم این بیماری شبیه به علائم بیماری های سرماخوردگی یا انفولانزا است که شامل گلو درد ، ابریزش بینی ، سردرد ، تب ، اسهال و... است . در افرادی که دارای ضعف سیستم ایمنی یا دارای بیماری های زمینه ای هستند ویروس میتواند با مشکلات حاد تری برای مبتلایان به همراه باشد که اکثر مرگ و میر های ناشی از این بیماری نیز مربوط به همین دسته از افراد است .

تا به امروز درمان خاصی برای از بین بردن این ویروس کشف نشده است اما تحقیقات زیادی در کشورهای مختلف جهان در حال انجام است . متخصصین پزشکی مراقبت های بهداشتی و شستن مدام دست ها (به مدت بیست ثانیه و با مواد شوینده مناسب) و دوری از افرادی که علائم شبیه به این بیماری را دارند را توصیه میکنند و برای افراد مبتلا  تقویت سیستم ایمنی بدن با تجویز دارو و تغذیه مناسب را در دستور کار قرار میدهند .

اگر دچاری بیماری شده اید  و گمان می کنید  که ممکن است علت آن ویروس کرونا باشد باید سریعا به یک مرکز درمانی مراجعه و علائم خود را با متخصصین در میان بگذارید . دهان و بینی خود را به هنگام عطسه و یا سرفه به خوبی بپوشانید تا از انتشار ذرات معلق بیماری در فضا جلوگیری شود و سطوحی را که لمس میکنید با مواد ضد عفونی به خوبی تمیز کنید تا آثار بیماری از روی سطوح حذف گردد .

کرونا در ایران

چندی است که مسئولین وزرارت بهداشت از ابتلای چند تن از هموطنانمان به ویروس کورنا و احتمال بیشتر شدن این بیماری در میان مردم سخن می گویند . لازم است تا با رعایت اصول بهداشتی و تا جای امکان پرهیز از  قرار گرفتن در مکان های شلوغ نسبت به این موضوع محتاط باشیم . استفاده از ماسک در مکان های بسته و شلوغ به مانند اتوبوس های درون شهری و مترو ، دست نزدن به سطوح و دستگیره ها تا حد امکان و استفاده از لایه محافظ به مانند دستکش برای این کار ( از آنجا که ویروس کرونا ماندگاری زیادی در سطوح دارد لازم است که بعد از تماس با هر شی ء دستان خود را به سرعت بشویید، این اشیاء میتواند صفحه کلید عابر بانک ها ، دست گیره های مترو و اتوبوس ها و وسایل نقلیه عمومی ، کلید های آسانسور ها ، دستگیره های درها و هر شی ء دیگری باشد  ) و همچنین دوری کردن از افرادی که علائم مشابه ای بیماری را دارند میتواند در پیشگیری از ابتلا به این ویروس بسیار موثر باشد .

با تشکر شرکت دانش بنیان اکسون