ورود ثبت نام

مقالات

تکارتراپی و درمان کمر درد

نوع مقاله: رایگان

علت کمر درد عوامل عمومی ایجاد آن

ستون فقرات از قسمت های حیاتی بدن محسوب میشود که وظایف حیاتی را در راستای عملکرد های حرکتی انسان و همچنین تاثیر در فعالیت  بخش های دیگر بدن را بر عهده دارد . هر گونه وجود نقص در ساختار ستون فقرات علاوه بر کاهش فعالیت های حرکتی  با درگیر شدن قسمت های دیگر بدن همراه می‌شود و موجب اخلال شدید در فعالیت های رومزه افراد میگردد. آسیب‌های وارده بر ساختار ستون فقرات انسان بیشتر از سبک زندگی افراد و شرایط کاری آنها پدیدار و یا  تشدید میشود. نشستن‌های طولانی مدت و غیر اصولی پشت میز ، حمل اجسام سنگین و فشار غیر قابل تحمل بر دیسک های بین مهره ای ، ایستادن و انجام حرکات ورزشی سنگین که موجب انحناء ستون فقرات و یا بیرون زدگی و یا فتق دیسک میشوند، چاقی و اضافه وزن و ضعیف بودن عضلات پا و کمر و... همگی از عوامل ایجاد درد ها و عارضه های ستون فقرات و کمر به حساب می‌آیند.

درد های کمر از جمله عارضه های است که بسیاری از افراد جامعه در طول زندکی خود تا حدی آن را  تجربه میکنند. گاهی وجود این درد ها در افراد به قدری تشدید میشود که تحمل آن بسیار سخت میگردد و فعالیت های روزمره افراد در طول روز و حتی خواب و زمان های استراحت  را با وجود درد با اخلال مواجه میکند. افزایش سن و تحرک پایین و ضعف عضلانی نیز در تشدید این دردها تاثیرگذار است .

درمان کمر درد

درمان های رایج برای عارضه های کمر درد و ستون فقرات با انجام ورزش های مناسب و تقویت عضلات مرتبط با منطقه که درد در آن احساس میشود واصلاح الگوی زندگی تا حد زیادی برطرف میگردد.

در شرایط حاد تر که سطح عارضه های موجود در ستون فقرات و ناحیه کمر انسان بیشتر و عمیق تر است درمان های فیزیوتراپی با استفاده از دستگاه های الکتروتراپی مورد استفاده واقع میشود. از آنجا که در این روش درمانی از کمترین میزان استفاده از دارو برای تسکین درد استفاده میشود و بدون نیاز به عمل های جراحی است از کم عوارض ترین روش های تسکین و ترمیم بافت های آسیب دیده و تسریع انواع مختلف درد به حساب می آید.

لازم به ذکر است که در بیشتر موارد روش های غیر تهاجمی و غیر جراحی در درمان عارضه های ستون فقرات و کمر درد موجب بهبودی افراد میشود . در صورتی که درمان های غیر حراحی در مدت زمان مشخصی غیر موثر برای سطح عارضه موجود باشد متخصصین روش های جراحی را برای درمان افراد به کار میبردند .

تکارتراپی و درمان کمر درد

یکی از مدرن ترین و محبوب ترین و شناخته شده ترین این  دستگاه ها  در مراکز فیزیوتراپی سراسر جهان دستکاه تکار (tecar) است . این دستکاه با داشتن رنج وسیعی از طول موج های رادیو فرکانسی که در رنج غیر تهاجمی برای بدن انسان فعالیت میکنند در کاهش درد های عضلانی و اسلکتی و درد های مربوط به ستون فقرات و دیسک کمر و التهاب های مزمن تاثیرات بسزایی دارند.استفاده از دستگاه تکار در رفع عارضه های بدن در مراکز درمانی و فیزیوتراپی  را تکار تراپی میگویند .

فرایند های درمانی دستگاه تکاردر بدن انسان به دو صورت گرمایی و غیر گرمایی اعمال میشود که روش غیر گرمایی ایجاد جریان الکترومغناطیسی در بدن و تحریک یون ها در منطقه اعمال شده است که افزایش فعالیت سیستم لنفاوی بدن را حاصل میکند  که فعالیت این سیستم جذب سموم در بدن را تسهیل میکند و در روش گرمایی نیز با امواج موجب اتساع عروق و افزایش خون رسانی و اکسیژن رسانی به بافت های بدن شده و فرایند های درمانی طبیعی بدن را تحریک میکند که به تسریع آسیب دیدگی های مختلف ، التیام درد و بهبود التهاب های مزمن می انجامد. درمان موثر درد های ناحیه کمر و گردن و ستون فقرات نیز از کاربرد های فراوان دستگاه تکار محسوب میشود . با اعمال روش های درمانی تکارتراپی افزایش خون رسانی به منطقه ای که احساس درد درآن وجود دارد باعث افزایش اکسیژن رسانی و افزایش دریافت مواد مغذی توسط بافت ها میشود که در به ترمیم بافت های آسیب دیده و تقویت عضلات منجر می‌شود  و در نهایت درمان و یا تسریع در روند بهودی را حاصل میکند .

تکارتراپی با عمق نفوذی که در بافت های بدن انسان دارد در  تسکین درد های عمیق عضلانی و اسکلتی  نیز کاربرد دارد . دستگاه تکار با ارسال امواج به عمق بدن بیمار فرایند های درمانی را در هر سطحی فعال کرده و در روند بهبودی بیماری و عارضه نقش بسیار مناسبی را ایفا میکند .نتایج درمانی حاصل از تکارتراپی همزمان با اعمال درمان بر بافت های آسیب دیده نمایان میشود و فرد کاهش درد را از همان ابتدای دقایق درمان، را تجربه میکند . جلسات درمانی تکارتراپی بین بیست تا سی دقیقه متغیر است که با توجه به عمق و شدت عارضه تعداد جلسات درمان متفاوت است.

دستگاه تکار شرکت اکسون