ورود ثبت نام

مقالات

تکار تراپی و درمان تنیس البو

نوع مقاله: رایگان

یکی از روش های موثر درمان تنیس البو استفاده از تجهیزات فیزیوتراپی مدرن در مراکز درمانی است که افراد زیادی با استفاده از خدمان فیزیوتراپی طول درمان خود را کاهش داده و به بهبودی کامل و التیام درد ناشی از این عارضه رسیده اند ، که از یکی از این تجهیزات می‌توان به دستگاه تکار (tecar) اشاره داشت .

تنیس آلبو چیست و چه علائمی دارد ؟

تنیس البو یا به عبارتی آرنج تنیس بازان بیماری دردناکی است که در اثر فعالیت زیاد تاندون‌های آرنج و حرکات مداوم و تکراری مچ دست ، بازو و یا هر نوع فعالیت دیگر که فشار زیادی را به بافت ها و مفاصل دست وارد کند به وجود می‌آید .

با توجه به ماهیت ورزش تنیس و درگیر کردن عضلات دست، این عارضه در تنیس بازان و یا ورزشی های که در آن کار با راکت وجود دارد ، بیشتر دیده می‌شود. ،لازم به ذکر است که افرادی که فعالیت های ورزشی نیز ندارند با توجه به سبک زندگی و فعالیت شغلی که دارند امکان پدیدار شدن این عارضه در آنها نیز وجود دارد . نجاران ، قصابان و نقاش ها از جمله مشاغلی هستند که در معرض ابتلا به تنیس آلبو قرار می‌گیرند .

علائم تنیس البو

درد آرنج تنیس بازان در درجه اول در جایی احساس میشود که تاندونهای عضلات ساعد به یک برجستگی استخوانی در قسمت بیرونی آرنج متصل است ، که این درد می‌تواند به ساعد و مچ دست نیز گسترش پیدا کند .حساس شدن ناحیه آرنج نسبت به لمس از جمله علائم تنیس البو است .

علائم این بیماری و شدت درد در هنگام انجام برخی فعالیت‌ها نیز بیشتر میشود که نشان از وجود عارضه تنیس البو دارد ؛ بلند کردن اجسام سنگین ، تکان دادن دست و یا گرفتن یک شیء در دست ، باز کردن در با فشار بر دستگیره و... از جمله آنها است .

 

درمان تنیس آلبو

درمان تنیس البو در درجه اول به استراحت و منع فعالیت های تشدید کننده این عارضه بستگی دارد . بیمار باید زمانی را به طور کامل به استراحت مطلق بپردازد و تا مدت زمان مشخصی از حرکات و فعالیت هایی که منجر به تشدید بیماریش می شود پرهیز کند . اگر ورزشکار تا مدت زمانی مشخصی از فشار بیش از حد به آرنج خود بپرهیزد و ورزش سنگین را برای مدتی کنار بگذارد تا بهبودیش کامل گردد ، و اگر فعالیت های شغلی باعث بروز آن شده در صورت لزوم شغل خود را تغییر دهد و یا در هنگام کار به طور مداوم به آرنج و مچ دست خود استراحت دهد تا فشار از روی آن برداشته شود . به طور میانگین عارضه تنیش آلبو بعد گذشت یک سال در صورت طی شدن مراحل درمانی به بهبودی کامل می انجامد .در کنار استراحت انجام برخی تمرینات ورزشی نیز در بهبود تنیس البو موثر هستند .و همچنین روش های فیزیوتراپی برای درمان تنیس البو وجود دارند که به تشخیص متخصصین مورد استفاده قرار می‌گیرند . فیزیوتراپیست ها با استفاده از تجهیزات فیزیوتراپی ، گرما دهی و تحریک عضلانی را بر بافت آسیب دیده اعمال میکنند که به بهبود عارضه تنیس البو و کاهش درد های ناشی از آن کمک میکنند . یکی از بهترین تجهیزات فیزیوتراپی که برای این عارضه مورد استفاده قرار میگیرد و بازخورد های خوبی نیز از آن در درمان تنیس البو گرفته شده است دستگاه تکار است که استفاده از این روش را تکارتراپی (tecar therapy) می گویند.

تکار تراپی

دستگاه تکار شرکت دانش بنیان اکسون

 

حرکات ورزشی موثر در درمان تنیس البو

انجام برخی حرکات تمرینی  نیز در تسکین درد و بهبود عارضه تنیس البو موثر است  از این حرکات ورزشی میتوان به گرفتن یک شی ء در پشت میز اشاره داشت ، بدین صورت که پشت میز و بر روی یک صندلی نشسته و ساعد خود را به طور کامل به روی میز بگذارید و یک شیء به مانند یک توپ کوچک و یا یک حوله را در دستان خود بگیرد و آن را 10 ثانیه نگه دارید و دوباره شیء را زمین بگذارید ، این حرکت را چندین بار تکرار کنید .

دیگر حرکت ورزشی مناسب تنیس البو بدین صورت است که روی یک صندلی نشسته و آرنج خود را بر روی زانو قرار داده و  یک دمبل با وزن کم را به صورت عمودی در دست خود نگه دارید . به طوری که مچ دست شما برا ی برقراری تعادل دمبل به سمت بالا متمایل گردد . این حرکت را چندین بار تکرار کنید .  

درمان فیزیوتراپی تنیس البو

فیزیوتراپیست‌ها با بهره‌مندی از تجهیزات فیزیوتراپی مدرن می‌توانند در بهبودی و تسکین درد های ناشی از تنیس البو نقش مهمی را ایفا کنند . متخصصین مراکز فیزیوتراپی  با استفاده از تجهیزات فیزیوتراپی و ارسال امواج درمانی و گرمادهی به بافت‌های آسیب دیده و همچنین افزایش متابولسیم سلولی جهت التیام درد افراد اقدام  کرده و همچنین در بهبودی سریع تر ورزشکاران و تنیس بازان  حرفه ای در بازگشت سریع تر آنها به میادین ورزشی نقش اساسی را ایفا میکنند .

تکار تراپی و درمان تنیس البو

از تجهیزات فیزوتراپی که جهت درمان تنیس البو در مراکز فیزیوتراپی مورد استفاده قرار میگیرد می‌توان به دستگاه تکار اشاره داشت . دستگاه تکار از پیشرفته ترین و محبوب ترین تجهیرات فیزیوتراپی در مراکز درمانی محسوب میشود که با تحریک سلولی و افزایش خون رسانی به بافت های آسیب دیده به بهبودی بیماری ها و تسکین درد  و التهاب های مزمن از جمله تنیس آلبو می‌انجامد . استفاده از دستگاه تکار در بهبود عارضه ها را تکارتراپی (Tecar Therapy) می گویند .با استفاده از این روش درمانی اندروفین‌های طبیعی بدن تحریک به تولید بیشتر می‌شوند که اثرات مسکنی قوی در منطقه اعمال شده را به وجود می‌آورند که در نتیجه موجب کاهش درد ناشی از تنیس البو و کمک به بهبودی این عارضه میشود .

از مزایای این روش آن است که نیازی به عمل های سخت جراحی و خوردن قرص های مسکن نیست که گاها در طولانی مدت عوارض جانبی زیادی را برای بیمار به همراه می آورند .

ورزشکاران حرفه ای که بازگشت سریع تر آنها به میدان ورزشی از اهمیت بالایی برایشان برخوردار است با مراجعه به مراکز درمانی و فیزیوتراپی به تسریع درمان خود کمک میکنند . فیزیوتراپیست ها با بهره مندی از تجهیزات فیزیوتراپی مدرن که یکی از بهترین و محبوب ترین آنها  دستگاه تکار است  با تحریک عضلانی و فعال کردن پروسه های درمانی بیمار به بهبودی او سرعت میبخشند .  

 

پیشگیری از تنیس آلبو

ترک و یا تعدیل کردن فعالیت ها و تمرینات ورزشی که فشار زیادی را به مچ دست و آرنج وارد میکنند .

استراحت دادن به بدن و دست ها در حین انجام کار یا فعالیت ورزشی می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد

تنیس بازان می‌بایست تور راکت هایشان به قدری سفت نباشد که ضربات شدید به مچ و آرنج وارد گردد. بنابراین تنظیم ابزارهای ورزشی میتواند در پیشگیری از این عارضه تاثیرگذار باشد .

مقالات مرتبط :

تکارتراپی و اثرات درمانی آن

آشنایی با دستگاه کانترکشنال تکارتراپی