ورود ثبت نام

مقالات

تکارتراپی و درمان درد های گردن و ستون فقرات

نوع مقاله: رایگان

درد های ناحیه گردن و ستون فقرات

یکی از شایع ترین عارضه هایی که افراد جامعه با آن دست و پنجه نرم میکنند درد های ناحیه گردن و ستون فقرات است . خیلی از افرادی که کارهای طولانی مدت میکنند خیلی از افرادی که مشاغل کارمندی دارند خانم های خانه دار که مدت زمان طولانی در پشت میز مینشینند و کار های خانه را انجام میدهند و رانندگانی که ساعتی های مداوم در پشت فرمان نشسته و رانندگی میکنند  از جمله شایع ترین دسته افرادی هستند که به درد های گردن و ستنون فقرات مبتلا می شوند . 

وزن سر انسان زمانی که خط ثقل بدن دقیقا در موازات گوش به سمت پایین قرار میگیرد چیزی در حدود سه کیلوگرم است که توسط عضلات پشت گردن و پشت شانه کنترل می شود زمانی که فرد به سمت جلو قرار می گیرید و سر برای دیدن کامپیوتر و تلویزیون و یا هنگام رانندگی به سمت جلو خم میشود باعث می شود که عضلات پشتی فرد  یک گشتاور بلندتری را بخواهند کنترل کنند. سر زمانی که برای انجام کاری  اگر حدوداً ۱۰ سانت به سمت جلو متمایل شود آن گاه عضلات پشتی به جای تحمل وزن سر در حالت ایده آل  (سه کیلو) چیزی در حدود ۲۰ کیلو گرم را باید تحمل کنند. که در این حالت عضلات باید بیشتر کار کنند و برای بیشتر کار کردن مجبورند که هزینه بیشتری را بپردازند یعنی انرژی بیشتری را صرف کنند و این صرف انرژی بیشتر سندرومی را در عضلات ایجاد میکند به نام اورلیزینگ یا استفاده بیش از حد عضله  که در طول زمان باعث ایجاد درد های گردن و ستون فقرات میشود.

 پیشگیری از درد گردن 

راه حل پیشگیری از این عارضه این  است که افراد سعی کنند که آمادگی جسمانی خود را بالا ببرند و حرکات کششی را در برنامه های روزمره خود قرار بدهند، بدین صورت که اگر چهل دقیقه در پشت میز قرار میگیرند و یا هنگام رانندگی هستند باید بیست دقیقه را به انجام حرکات کششی مناسب بپردازند تا فشار وارده به ناحیه گردن و ستون فقرات به بخش های دیگر بدن انتقال یابد و یک توازنی در کل بدن ایجاد گردد .  در صورتی که این درد ماندگار شود و مدت زمان طولانی در ناحیه ستون فقرات و گردن افراد دیده شود  نیاز است که به پزشک مراجعه شود.  

تکارتراپی شرکت دانش بنیان اکسون

درمان درد گردن و ستون فقرات 

در درمان این درد گاهی اقدامات فیزیوتراپی می تواند موثر باشد اقدامات فیزیوتراپی اگر در ناحیه خود مفاصل خلفی مهره ها باشد می‌تواند بسیاری از موارد التهاب را کم کند و درد های ناحیه ستون فقرات و گردن را التیام بخشد .  در صورتی که مشکل در گرفتگی عضلات ناحیه پشتی باشد درمان های دستی و ماساژ می تواند کمک کننده باشد.  یکی دیگر از درمان هایی که می‌تواند در این گونه موارد کمک کننده باشد مانیپولاسیون یا درمان دستی ستون فقرات است که توسط پزشک و یا فیزیوتراپیستی  که آموزش کافی و لازم را در این مورد دیده باشد  انجام می گیرد. نتایج درمانی مانیپولاسیون یا درمان دستی در  روندی بهبودی درد ها و یا التهاب ها بسیار مناسب بوده است .

در مواردی که درد در ناحیه گردن و ستون فقرات  خیلی مقاوم می شود و مدت زمان وجود درد در بدن انسان طولانی می شود نیاز است که درمان های پیشرفته‌تری مورد استفاده قرار گیرد . درمان های پیشرفته تر می تواند شامل اقدامات اینترورشنال باشد یا  در برگیرنده تزریقات مختلفی  جهت تسکین درد و التهاب باشد.  اگر تزریق ساده در عضلاتی که احساس درد در آنها وجود دارد انجام گیرد نیاز به اتاق عمل و دستگاه‌های فلوروسکوپ نیست و در بعضی مواقع و در موارد حاد تر  ممکن است که نیاز به درمان های پیشرفته تری تحت هدایت دستگاه فلوروسکوپ باشد .

معمولاً دردهای پشت ، گردن و ستون فقرات علت خاص و شدیدی را ندارند و بیشتر به سبک زندگی افراد و شرایط شغلی آنها مرتبط میشود  هر چند که باید در کنار بررسی های دقیق  و در صورت نیاز انجام تصویربرداری های پزشکی ، به یکسری عواملی که شیوع کمتری دارند ولی مهم تر هستند نیز توجه داشته باشیم ، در برخی از موارد علت شیوع درد می تواند به علت  مشکلات روماتیسمی ستون فقرات باشد و یا حتی می تواند ارجاعی از مشکلات احشاء داخلی باشد، به عنوان مثال   افرادی که مشکل ریوی و قلبی دارند در گاهی موارد در ناحیه پشتی خود احساس درد می‌کنند.

 

درمان های فیزیوتراپی درد گردن و ستون فقرات

فیزیوتراپیست ها با انالیز وضعیت بیماران  و تشخیص سطح عارضه به طراحی برنامه های درمانی بیماران اقدام میکنند . این درمان ها ممکن شامل تمرینات خاص جهت بهبود درد و تقویت عضلات خاص بدن که بهبودی درد کمک میکند باشد . ممکن است شامل کشش در ناحیه گردن و یا ستون فقرات حین کار یا فعالیت های رومزه جهت پیشگیری از بیشتر شدن عارضه باشد .  اصلاح نحوه ایستادن و نشستن افراد نیز از جمله مواردی است که در جلسات فیزوتراپی مطرح میشود ، اگر سفتی عضلانی به عنوان درد های ناحیه گردن و یا ستون فقرات تشخیص داده شود ، فیزیوتراپیست ها از تکنیک های ماساژ درمانی برای درمان این گونه عارضه بهره میبرند .

در موارد حادتر که بیماران درگیر درد ها و التهاب های مزمن هستند   بنا به تشخیص فیزوتراپیست ممکن است درمان با استفاده از تجهیزات پیشرفته الکتروتراپی برای بیماران تجویز گردد.

 

تکارتراپی و درمان درد های گردن و ستون فقرات 

از تجهیزات پزشکی پیشرفته که جهت درمان  درد های ناحیه گردن و ستون فقرات در مراکز فیزیوتراپی مورد استفاده قرار میگیرد می‌توان به دستگاه تکار اشاره داشت.

درمانی که با استفاده از دستگاه تکار انجام می ‌گیرد را تکار تراپی می‌گویند . دستگاه تکار با ارسال امواج رادیو فرکانسی به افزایش خون رسانی به بافت های آسیب دیده ، افزایش اکسیژن رسانی  ، تقویت عضلات ، افزایش فعالیت سیستم لنفاوی که اثرات ضد التهابی را به همراه دارد ، تسریع در روند بهبودی بافت های آسیب دیده ، افزایش حرکات یون ها و متابولیسم سلولی کمک میکند که تمامی این موارد به  بیشتر شدن محدوده و یا دامنه حرکتی مفاصل ، کاهش پیدا کردن دوره های نقاهت، تسکین درد های عضلانی و اسکلتی ، درمان التهاب های مزمن و رفع بسیاری از عارضه ها منجر میشود . همچنین با توجه به کنترل عمق نفوذ میتوان از دستگاه تکار در موارد زیبایی و در رفع چین و چروک های صورت نیز بهره مند شد .از جمله کاربرد های درمانی دستگاه تکار کاهش درد های گردن و ستون فقرات است فیزیوتراپیست با بررسی علت وجود درد در ناحیه گردن و عمق عارضه موجود ، برنامه درمانی مختص بیمار را تنظیم میکنند که ممکن است شامل جلسات تکارتراپی نیز گردد .