ورود ثبت نام

مقالات

شاک ویو تراپی و درمان سندروم درد میوفاسیال

نوع مقاله: رایگان

سندروم درد میوفاسیال بیماری است که موجب ایجاد درد های ارجاعی در قسمت های مختلف و عموما نامرتبط با منشاء درد میشود . این بیماری با فشار به نقاط حساس عضلات موجب ایجاد درد های ارجاع شونده به نقاط مختلف بدن است .میوفاسیال از ترکیبی از کلمات میو که به معنای عضله و فاسیال است ، که منظور از فاسیال همان فاسیا است .

علائم سندروم درد میوفاسیال 

  • از علائم این بیماری میتوان به موارد زیر اشاره داشت
  • وجود درد های عمیق عضلانی
  • این دردها به صورت تشدید شونده و ادامه دار هستند
  • وجود گره های حساس در عضله
  • این درد ها حتی در زمان استراحت نیز وجود دارند و باعث ایجاد مشکلاتی برای خواب و استراحت افراد مبتلا میشود

از دلایل ایجاد سندروم درد میوفاسیال آسیب و ضربه به عضلات و یا استفاده بیش از اندازه از عضلات در نقاط حساس از فیبرهای عضلانی سفت را میتوان اشاره داشت ، به طور کلی افزایش سن و استرس و فشار های عصبی میتواند در شکل گرفتن این سندروم و ایجاد درد های ارجاعی نقش داشته باشد .

تشخیص سندروم درد میوفاسیال

از شایع ترین علائمی که سندروم درد میوفاسیال دارد درد پشت کتف است ، این درد یک نقطه حساس در پشت کتف است که به قسمت پایینی ستون فقرات گردن نزدیک تر است ، این حالت درد میتواند در  کناره داخلی کتف و ستون فقرات سینه نیز وحود داشته باشد  . ابتدای وجود سندروم درد میوفاسیال شروع درد در نقاطی است که به آن اشاره شد ، با گذشت زمان و پیشرفت بیماری دردهای سندروم میوفاسیال به پشت و کنار گردن ، پشت قفسه سینه ، به شانه ها ، بازو و انگشتان دست نیز گسترش پیدا میکند .

وجود دردهای میوفاسیال با فشارهای عصبی و استرس بیشتر میشود و همچنین با کاهش دما و سرد شدن بدن درد های ناشی از این سندروم بیشتر نیز میشود . و بلعکس در صورت داشتن زندگی آرام و بدون استرس و گرم نگه داشتن نقاط وجود درد ، باعث بهبود و کاهش حس دردهای ناشی از این سندروم میشود .

دردهای سندروم میوفاسیال به هنگام استراحت بیشتر شده و مانع استراحت فرد و خواب راحت او میشود ، همچنین ممکن است در برخی از افراد که به این بیماری مبتلا هستند با کوبیدن ضرباتی بر نقطه ای که احساس درد وجود دارد کمی موجب تسکین درد شده و به بیمار حس خوبی را بدهد.

سندروم درد میوفاسیال درد های ارجاعی و منتشر شونده است که میتواند با بیماری های دیگری اشتباه گرفته شود به همین جهت برای تشخیص دقیق این بیماری علاوه بر معاینات دقیق پزشکی نیاز به تصویربرداری های mri جهت تشخیص نیز میباشد .

درمان سندروم درد میوفاسیال

از درمان های سندروم درد میوفاسیال میتوان به درمان های دارویی ، تزریق به نقاط حساس و ماشه ای و اقدامات فیزیوتراپی اشاره داشت

  • درمان های دارویی شامل داروهای مسکن و آرام بخش و همچنین در برخی موارد داروهای ضد افسردگی نیز میشود
  • تزریق به نقاط حساس و ماشه ای نیز میتوان به تزریق استروئید اشاره داشت و همچنین طب سوزنی نیز میتواند در تسکین درد های ناشی از میوفاسیال تاثیر گذار باشد
  • روش های درمانی فیزوتراپی نیز شامل تمرینات کششی ، ماساژ درمانی ، گرما دهی و استفاده از امواج صوتی برای کمک به افزایش جریان خون در نقاطی که احساس درد در آنها موجود است میشود .

یکی از تجهیزاتی که در درمان سندروم درد میوفاسیال مورد استفاده قرار میگیرد دستگاه شاک ویو تراپی است . این درمان با تحریک تقاط ماشه ای به کاهش درد های ناشی از سندروم درد میوفاسیال کمک میکند  .

دستگاه شاک ویو

شاک ویو از جمله پیشرفته ترین تجهیزات الکتروتراپی موجود در مراکز درمانی و فیزیوتراپی است که در درمان بسیاری از عارضه ها مورد استفاده قرار میگیرد ، این روش درمانی کاملا غیر تهاجمی بوده و نیاز متخصصان را به انجام عمل های جراحی مرتفع میسازد . دستگاه شاک ویو با ارسال امواج صوتی از طریق یک اپلیکاتور از سطح پوست اثرات درمانی خود را با افزایش جریان خون در منطقه آسیب دیده فعال میکند .

شاک ویو تراپی

شاک ویو تراپی و درمان سندروم درد میوفاسیال

درمانی که از طریق دستگاه شاک ویو صورت میپذیرد را شاک ویو تراپی (shock wave therapy) می گویند . از این تکنولوژی در درمان بسیاری از عارضه ها از جمله درمان سندروم درد میوفاسیال مورد استفاده قرار می گیرد . دستگاه شاک ویو با ارسال امواج صوتی اثرات مکانیکی را در نقاط ماشه ای اعمال میکند که این امر به تسکین درد های ناشی از این سندروم و آزاد سازی گره های حساس آن منجر میشود . بازخورد های دریافتی از بیمارانی که تحت هدایت شاک ویو به درمان بیماری آنها اقدام شده از رضایت مندی بالای بیماران حکایت میکند .