ورود ثبت نام

مقالات

درمان انواع آسیب های ورزشی با تکارتراپی

نوع مقاله: رایگان

امروزه، مقالات مختلفی در حوزه استفاده از امواج الکترومغناطیس برای ترمیم بافت های مختلف منتشر شده است. بسیاری از این تحقیقات نیز نشان می دهند که روند ترمیم بافت های استخوانی و غیر استخوانی با کمک امواج الکترومغناطیس بهبود پیدا خواهد کرد. تکارتراپی با توجه به خواص امواج الکترومغناطیس روی کار آمده است و می تواند با دستگاه خاصی به نام دستگاه تکار انجام شود.

این دستگاه برای کاهش دردها، ترمیم بافت ها، رفع آسیب های مختلف و ... مورد استفاده قرار می گیرد. درمان آسیب های ورزشی با تکارتراپی امکان پذیر بوده و مزیت های بی شماری دارد.

درمان آسیب های ورزشی با تکارتراپی

آسیب های ورزشی و روش های درمان آن

هر نوع ورزش حرفه ای با آسیب های مختلفی همراه است و همین موضوع باعث می شود که بسیاری از افراد برای درمان آسیب های ورزشی، به دنبال روش های موثر و منطقی باشند. در سال های اخیر تحقیقات بسیاری پیرامون این موضوع انجام شده است.

  • روش غیر تهاجمی: بسیاری از آسیب های ورزشی می توانند مطابق با استانداردهای جهانی با فیزیوتراپی درمان شوند و یا بهبود پیدا کنند. بسیاری از پژوهش های علمی نیز در این راستا هستند. درمان با فیزیوتراپی با روش های گوناگونی انجام می پذیرد. ولی در سال های گذشته، روش های نوینی برای درمان آسیب های ورزشی با فیزیوتراپی روی کار آمده اند.
  • روش تهاجمی: برخی از آسیب های ورزشی می بایست با روش های تهاجمی مانند عمل های جراحی درمان شوند. ولی برای این روش درمانی نیز می بایست از فیزیوتراپی قبل و بعد از انجام عمل های جراحی استفاده کرد.

تکارتراپی؛ بهترین راه برای درمان آسیب های ورزشی

بهترین روش برای درمان آسیب های ورزشی، استفاده از روش های نوین در فیزیوتراپی است. تکارتراپی یکی از روش های جدیدی است که چند سالی است به فیزیوتراپی وارد شده است. در این روش، از یک دستگاه به نام دستگاه تکار استفاده می شود که این دستگاه وظیفه ارسال امواج الکترومغناطیس به بافت های مختلف بدن را بر عهده دارد.

این دستگاه می تواند طول موج های مختلفی از امواج را به بافت های هدف ارسال کند و باعث بهبود بافت های آسیب دیده شود. استفاده از این روش مزیت های بسیاری به دنبال دارد که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم.

  • سرعت بخشیدن به روند ترمیم بافت های آسیب دیده
  • کمک به بهبود سلامت بافت های مجاور بافت های آسیب دیده
  • پیشگیری از تشدید آسیب های ورزشی
  • کاهش دوره نقاهت و ریکاوری ورزشکاران
  • کمک به بهبود عملکرد ورزشی ورزشکاران
  • موثر در کاهش درد ایجاد شده در اثر آسیب های ورزشی
  • موثر در کاهش تورم و التهاب ایجاد شده در بافت های آسیب دیده
  • افزایش خون رسانی به بافت های مورد هدف

کاهش درد ایجاد شده در اثر آسیب های ورزشی

یکی از خواص تکارتراپی این است که می تواند آسیب های ورزشی را درمان کند. افرادی که پس از آسیب های ورزشی با درد شدیدی مواجه هستند، می توانند از دستگاه تکار استفاده کنند. این دستگاه با ارسال امواج الکترومغناطیس به بافت آسیب دیده، روند ترمیم بافت را بهبود می بخشد و می تواند درد ایجاد شده در اثر آسیب های ورزشی را کاهش دهد.

با افزایش خونرسانی به بافت آسیب دیده با روش تکارتراپی، تورم و التهاب در ناحیه مورد نظر کاهش پیدا می کند و همچنین، مواد مغذی بیشتری به بافت آسیب دیده می رسند. همین موضوع باعث سرعت بخشیدن به روند ترمیم شده و در کاهش درد موثر می باشد.

کاهش تورم و التهاب با تحریک بافت های لنفاوی بدن

درمان آسیب های ورزشی با کمک تحریک بافت های لنفاوی بدن صورت می گیرد. بافت های لنفاوی وظیفه متعادل کردن ترشح آب میان بافتی را دارند و می توانند باعث بهبود سلامت بدن شوند. در صورتی که بدن آسیب ببیند، تورم و التهاب در نواحی آسیب دیده در اثر کاهش فعالیت این بافت ها رخ می دهد.

ولی تکارتراپی با تحریک بیشتر بافت های لنفاوی، باعث بهبود تورم و التهاب می شود. با توجه به اینکه التهاب ایجاد شده در اثر آسیب های ورزشی، هم باعث درد می شود و هم حرکات بدن را محدود می کند. تکارتراپی می تواند باعث کاهش درد و افزایش دامنه حرکتی مفاصل و بخش های آسیب دیده شود.

کمک به بازسازی بافت ها و کوتاه کردن مدت ریکاوری با دستگاه تکار

تکار فیزیوتراپی می تواند بهترین روش برای بازسازی بافت ها باشد. زیرا در بسیاری از روش ها، بافت مورد هدف که در عمق بدن قرار دارد، تحریک نمی شود. ولی در روش تکارتراپی حتی، بافت های عمقی نیز تحریک می شوند. تحریک بافت های عمقی و افزایش خونرسانی در بافت مورد نظر، باعث کاهش دوره نقاهت آسیب های ورزشی می شود.

با افزایش خونرسانی در بافت مورد نظر، مواد مغذی بیشتری به بافت می رسند و همین موضوع باعث می شود که روند ترمیم بافت تسریع شود. همچنین، با کاهش تورم و التهاب، خونرسانی به بافت مورد نظر افزایش پیدا می کند و همچنین، افراد راحت تر قادر به انجام امور روزمره خودشان خواهند بود.

درمان آسیب های ورزشی با تکارتراپی

چه نوع آسیب های ورزشی با تکارتراپی درمان می شوند؟

یکی از سوالات رایج در میان افراد این است که چه نوع آسیب های ورزشی می توانند با دستگاه های تکار درمان شوند؟ به طور کلی، این دستگاه از دو روش خازنی و مقاومتی استفاده می کند. با این دو روش، همه بافت های استخوانی و غیر استخوانی (مانند عضلات، تاندون ها و ...) درمان می شوند.

در روش خازنی بافت های نرم مانند عضلات مورد هدف قرار می گیرند. ولی در روش مقاومتی استخوان ها و مفاصل مورد هدف هستند. بنابراین، می توان تمامی آسیب های ورزشی ایجاد شده در استخوان ها، مفاصل و همچنین، عضلات و بافت های نرم مورد هدف تکارتراپی قرار گیرند و درمان شوند. در ادامه به برخی از آسیب های ورزشی که با دستگاه تکار قابل درمان می باشند، اشاره می کنیم.

  • کمک به ترمیم بافت تاندونی آسیب دیده در اثر ورزش
  • کمک به بازسازی تاندون های داخل زانو مانند ACL
  • کاهش عوارض ناشی از کشیدگی عضلات در اثر ورزش های طولانی مدت
  • کمک به بهبود روند ترمیم ترک های استخوانی
  • موثر در افزایش سرعت جوش خوردگی بافت ها و حتی استخوان ها
  • موثر در کاهش درد ایجاد شده در اثر آسیب های ورزشی مختلف