ورود ثبت نام

مقالات

درمان کمر درد با تکارتراپی امکان پذیر است؟!

نوع مقاله: رایگان

تکارتراپی یکی از انواع روش هایی است که جدیدا وارد عرصه فیزیوتراپی شده است. به هر حال آسیب های جسمی مختلف ایجاب می کنند که علم فیزیوتراپی نوین تر و جدیدتر شود. از این رو دستگاه های مختلف و روش های مختلفی پا به عرصه علم می گذارند و به صورت عملی مورد استفاده قرار می گیرند. تکارتراپی یکی از روش های نوین و جدید است که برای انجام آن نیاز به دستگاه تکار می باشد.

در این روش از امواج الکترومغناطیس استفاده می شود و بافت مورد نظر مورد هدف قرار می گیرد. درمان کمردرد با دستگاه تکار، امکان پذیر بوده و امروزه بسیاری از پزشکان توصیه می کنند که افراد دارای کمردرد از این دستگاه استفاده کنند.

درمان کمر درد با دستگاه تکار

انواع درد کمر را بشناسید ...

قبل از اینکه بخواهیم در رابطه با روش های درمان درد کمر صحبت کنیم، باید بدانیم که انواع درد کمر چه چیزهایی هستند؟ به طور کلی، ما دو نوع کمر درد را تجربه خواهیم کرد. اولین نوع کمر درد مربوط به عضلات کمر است. به طور مثال عضلات و یا تاندون ها دچار کشیدگی و پارگی شده اند و ما احساس درد زیادی را تجربه می کنیم.

دومین نوع کمر درد، مربوط به درد ستون مهره ها، غضروف بین مهره ها و ... می باشد که البته گاهی خطرناک است. درد کمر در اثر بیرون زدگی و یا پارگی دیسک کمر از جمله کمر دردهای شایع در میان بزرگسالان است. همه دردهای کمر می توانند با روش های اصولی فیزیوتراپی بهبود پیدا کنند. ولی لازم است که افراد با پزشک متخصص برای تشخیص بهترین روش درمانی مشورت کنند.

دستگاه تکار برای کمر درد و خواص آن

یکی از روش های اصولی و علمی که در مراکز فیزیوتراپی برای کاهش کمر درد مورد استفاده قرار می گیرند، تکارتراپی می باشد. تکارتراپی نوعی روش علمی است که جدیدا وارد علم فیزیوتراپی شده است. در این روش از دستگاه خاصی به نام دستگاه تکار استفاده می شود.

این دستگاه می تواند برای کاهش دردهای عضلانی و کاهش دردهای مفصلی و ستون مهره ها مورد استفاده قرار گیرد. افرادی که با دردهای کمر مواجه هستند، می توانند این دستگاه را برای کاهش درد کمر استفاده کنند و شاهد بهبود علائم خودشان باشند.

دستگاه تکار با توجه به خصوصیاتی که دارد، مانع از تجمع درد در یک ناحیه شده و می تواند خون رسانی به ارگان های نواحی کمر را افزایش دهد.

عملکرد تکارتراپی برای کاهش درد کمر

درد کمر یک درد پیشرونده است. یعنی ابتدا یک درد آرام بوده، ولی معمولا رفته رفته تشدید می شود و باعث ناتوانی فرد برای انجام امور روزمره خواهد شد. وظیفه تکار تراپی در فیزیوتراپی بهبود عملکرد ارگان های مختلف بدن مانند کمر می باشد.

تکارتراپی از یک موج رادیو فرکانس استفاده می کند. این موج دو عملکرد اصلی را به دنبال دارد که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم.

  • گرم کردن ناحیه مربوطه

یکی از اهدافی که باعث استفاده از تکار تراپی در فیزیوتراپی برای کمر درد شده است، توانایی گرم کردن ناحیه مربوطه می باشد. این دستگاه می تواند ناحیه مورد هدف را تا حد مطلوبی گرم کند و جریان خون را در آن ناحیه افزایش دهد. با افزایش جریان خون، مواد مغذی بیشتری به بافت هدف که کمر باشد، می رسند و همین موضوع روند ترمیم نواحی کمر و بافت های مختلف بهبود پیدا خواهد کرد.

  • ایجاد جریان الکترومغناطیس

یکی از عملکردهای تکار تراپی در فیزیوتراپی این است که می تواند در ناحیه مربوطه جریان الکترومغناطیسی ایجاد کند. این جریان باعث حرکت بیشتر یون ها در بدن شده و همین موضوع عملکرد غدد لنفاوی را تحریک می کند.

با تحریک فعالیت غدد لنفاوی، کم کم تورم و التهاب ایجاد شده در کمر کاهش پیدا می کنند و رفته رفته درد کمر نیز کاهش پیدا خواهد کرد.

مدت زمان تکار تراپی در فیزیوتراپی برای کاهش درد کمر چقدر است؟!

بسیاری از افرادی که قصد مراجعه برای درمان با تکارتراپی را دارند، زمان کافی ندارند و همین موضوع باعث می شود که این سوال برایشان مطرح شود که مدت زمان تکارتراپی برای درد کمر چقدر است؟ به طور کلی، هر جلسه درمانی با دستگاه تکار به مدت 20 الی 30 دقیقه طول می کشد.

ولی اینکه شما در هفته نیاز به چند جلسه درمانی دارید را باید با پزشک مشورت کنید. گاهی تکارتراپی در یک مدت زمان محدود و چند هفته ای انجام می شود. ولی گاهی بسته به شدت کمر درد و نوع آن، این روش درمانی باید تا مدت زمان طولانی و حتی چندین ماه انجام شود.

آیا این روش هزینه بالایی دارد؟

هزینه تکارتراپی بالا نیست و شما می توانید با خیالی راحت برای کاهش درد کمر خود از این روش استفاده کنید. هرچند که بسیاری از مراکز فیزیوتراپی قیمت زیادی برای استفاده از دستگاه تکار به شما پیشنهاد می کنند. ولی می توانید با مراجعه به مراکز ارزان قیمت تر و مراکزی که با بیمه قرارداد دارند، هزینه کمتری پرداخت کنید.

مراحل درمان کمر درد با تکارتراپی

برای اینکه کمر درد خود را با تکارتراپی درمان کنید، باید به یک مرکز فیزیوتراپی معتبر مراجعهکنید. البته هنوز برخی از مراکز به این دستگاه مجهز نیستند و می بایست در رابطه با این موضوع تحقیق کنید. پس از اینکه به مرکز فیزیوتراپی مراجعه کردید، باید مراحل زیر را با کمک فیزیوتراپیست انجام دهید.‍‍‍‍‍‍‍

  • ابتدا لباس های خود را در بیاورید و یا بسته به نظر فیزیوتراپیست یک لباس مخصوص بپوشید. زیرا این دستگاه باید به صورت مستقیم بر روی پوست کمر شما مورد استفاده قرار گیرد.
  • سپس، فیزیوتراپیست سعی می کند که یک پد در زیر شکم شما قرار دهد و شما نیز باید بر روی شکم بخوابید.
  • معمولا در مرحله بعدی کرم ها یا ژل های مخصوصی بر روی کمر شما زده می شوند که می توانند رابطه خوبی میان جریان الکترومغناطیس و بافت های داخلی بدن باشند.

حالا فیزیوتراپیست با کمک دستگاه تکار، جریان مورد نظر خود را به بافت هدف منتقل می کند. لازم به توضیح است که برای این کار می توان از صفحه خازنی و یا صفحه مقاومتی استفاده کرد که خود فیزیوتراپیست بسته به نوع آسیب شما هر یک از این صفحات و یا هر دوی آن ها را مورد استفاده قرار خواهد داد.