ورود ثبت نام

مقالات

نقش فیزیوتراپی در درمان بیماری ها

نوع مقاله: رایگان
دانلود

 فیزیوتراپی متد درمانی غیر تهاجمی و بدون جراحی  برای درمان دردهای عضلانی و اسکلتی  و درمان التهاب های مزمن  در مناطق مختلف بدن انسان است.  در مراکز فیزیوتراپی با استفاده از دستگاه های الکتروتراپی و انجام ماساژ و... به تحریک سلولی و افزایش سوخت و ساز بدن در مناطق آسیب دیده میپردازدند که نتیجه ای آن کاهش درد وکاهش التهاب های مزمن و تحریک فرایند های درمانی بدن برای تسریع در بهبودی آسیب دیدگی ها است .
فیزیوتراپی در درمان بیماری ها و عارضه های ستون فقرات و دردهای عضلانی- اسکلتی روشی بسیار کارآمد محسوب میشود که در کشورهای پیشرفته دنیا از روش های درمانی متداول و محبوب به شمار می آید. فیزیوتراپی  در درمان بیماری های مغز و اعصاب ، بیماری های قلبی و عروقی ، بیماری های روماتیسمی و پوستی ، بیماری های ارتوپدی و آسیب های ورزشی ، سوختگی و بیمارهای زنان تاثیرگذار است . همچنین فیزیوتراپی در پیشگیری از آسیب های ورزشی و تسریع در روند بهبود آسیب دیدگی ها بسیار موثر است،ورزشکاران حرفه ای برای تسریع و درمان آسیب دیدگی های خود جلسات منظم انجام فیزیوتراپی را میگذرانند که بازخوردهای بسیار خوبی را نیز بدون عوارض جانبی دریافت میکنند که منجر به بازگشت سریع تر آنها به میادین ورزشی می شود .  

معمولا در متدهای فیزیوتراپی سعی بر این است که کمتر از داروهای مسکن برای کاهش درد استفاده شود چرا که کم عارضه ترین دارو ها نیز معمولا در بلند مدت عوارضی را از خود به جای میگذارند بدن با مصرف طولانی مدت  مسکن توانایی های خود  را برای مقابله با دردها از دست میدهد که با افزایش سن این موضوع به معضلی برای افراد تبدیل میگردد. درمان های  فیزیوتراپی با تحریک سلولی مکانیزم های طبیعی بدن را برای بهبود بافت های آسیب دیده فعال میکند و با افزایش خون رسانی به افزایش اکسیژن رسانی به بافت ها کمک میکند از این رو درمانی امن و بدون عارضه جانبی را برای بیماران به همراه می آورد به همین علت فیزیوتراپی را درمانی غیر تهاجمی و محافظتی می نامند .

فیزیوتراپیست

فیزیوتراپیست ها اشخاصی هستند  که  با ارزیابی وضعیت بالینی بیماران و شرایط کاری و اجتماعی و روانی آنها درمان های مورد نظر را طبق برنامه زمانی منظم  تجویز میکنند تا به کاهش مشکلات جسمی  آنها بی انجامد. این درمان ها میتواند با استفاده از دستگاه های مدرن تحریک سلولی  یا ماساژهای خاص و یا تجویز فعالیت های کششی و ورزشی مناسب برای تقویت عضلات و کاهش درد صورت بگیرد

کاربردها و اثرات درمانی فیزیوتراپی

کاهش درد های عضلانی و اسکلتی

یک فیزیوتراپیست با تحریک کردن بافت های آسیب دیده بدن به وسیله دستگاه های مدرن ، ماساژ و تمرینات خاص ورزشی فرایند های طبیعی ترمیم را در بدن فعال میکند که با افزایش خون رسانی به کاهش درد و فروکش کردن التهاب های مزمن می انجامد

افزایش توانایی جسمانی به وسیله فیزیوتراپی

منشاء بسیاری از دردها در بدن ریشه در ضعف های جسمی و عضلانی در افراد دارد فیزیوتراپیست ها با انجام روش های توانبخشی و تجویز حرکات ورزشی مناسب و همچنین اصلاح فعالیت های روزانه به تقویت عضلات ضعیفی که منجر به ایجاد درد شده است کمک می کنند و عوامل اصلی ناتوانی و احساس درد را هدف قرار می دهند . 

درمان و کمک به بهبودی  مشکلات اسکلتی و عضلانی

فیزیوتراپی در درمان بیمارهای همچون آرتروز ، دیسک کمر ، کشیدگی و پارگی تاندونها و رباط ها ، خشکی مفاصل ، اسکولیوز ، زانوی پرش کننده ، پارگی منیسک ، درد های گردن ، خار پاشنه ، التهاب فاشیای کف پا ، سرخوردن مهره ها ، بورسیت ها، شانه یخ زده ، آرنج تنیس بازان ، مشکلات مفصل فک ،، رگ به رگ شدن و پیچ خوردگی هاو...  بسیار کارآمد است و از آنجا که روش های درمانی غیر تهاجمی و بدون عوارض است افرادی زیادی برای درد های فوق به مراکز فیزیوتراپی مراجعه میکنند که اثرات درمانی مناسبی را نیز دریافت میکنند . 

کمک به درمان مشکلات و بیمارهای سیستم عصبی

افرادی  که دچار بیمارهای چون ام اس ، سکته مغزی ، پارکینسون ، قطع نخاع و... میشوند معمولا با کاهش توانایی های حرکتی مواجه میگردند  که جهت بهبود وضعیت جسمی بیمار  فیزیوتراپیست ها با انجام متدهای درمانی و استفاده از روش های مهاری اعصاب و تجویز الگوهای حرکتی  میتوانند در باز توانبخشی این بیماران نقش بسیار مثبتی را ایفا میکنند  .

کمک به بیمارهای قلبی و تنفسی

پس از انجام جراحی های قلبی عملکرد قلب معمولا با اخلال مواجه میشود ، فیزیوتراپیست با انجام متد های بازتوابخشی قلبی به قلب  برای یافتن توان از دست رفته خود کمک میکند که طی شدن این دوره بازتوابخشی احتمال ابتلای مجدد بیمار را به عارضه های قلبی کاهش میدهد . علاوه بر این فیزوتراپی در تقویت عضلات دنده و دیاگفرام اثرات مثبتی را نشان داده که جهت درمان بیماری های تنفسی به مانند آسم و... بسیار اثرگذار است .

درمان بیمارهای پوستی

درمان بیماری های پوستی همچون آکنه ، آلوپسی  ، زگیل ، هیدرادنیت ، پسوریازیس ، ویتیلیگو و... با انجام روش های فیزوتراپی امان پذیر است .

نقش فیزیوتراپی در زنان و در دوره زایمان

پس از زایمان بعضی از زنان به مشکلاتی همچون عدم کنترل ادرار ، دردهای لگن و کمر ، ضعیف شدن عضلات شکم و... مبتلا میشوند که روش های درمانی فیزوتراپی میتوانند در بهبود این مشکلات موثر باشد .