ورود ثبت نام

مقالات

آشنایی با پلاسماتراپی و بیان نکاتی درباره آن

نوع مقاله: رایگان

یکی از روش های مدرن درمانی که جهت جوانسازی و زیبایی پوست مورد استفاده قرار می گیرد، پلاسماتراپی است که کاربرد آن در رفع چین و چروک های صورت، درمان جوش، از بین بردن اسکار آکنه، لیفت بینی، کاهش قرمزی پوست، برطرف کردن افتادگی پلک، از بین بردن خال ها و لکه های پوستی می باشد. این روش نیازی به بیهوشی و عمل جراحی نداشته و تکنیکی غیر تهاجمی به شمار می رود. در این مقاله قصد داریم به معرفی روش پلاسماتراپی و عوارض ناشی از آن و همچنین بررسی عوامل مؤثر بر قیمت دستگاه پلاسماتراپی بپردازیم.

آشنایی با پلاسماتراپی و بیان نکاتی درباره آن

 دستگاه پلاسماتراپی چیست؟

 

دستگاه پلاسماتراپی دارای سوزن های خاصی بوده که به منظور درمان مشکلات پوستی در کلیه نقاط صورت و بدن و رفع چین و چروک ها، جای زخم و برطرف کردن شل شدگی پوست با ایجاد کمترین جراحت مورد استفاده قرار می گیرد. این دستگاه برای سوزاندن نقاط ریزی به فاصله اندک در سطح پوست به کار می رود و هیچ اثری از اسکار بر روی پوست باقی نخواهد گذاشت. عمل پلاسماتراپی، تبخیر لایه های زیرین پوست را به همراه داشته و در نهایت سبب لیفت و جمع شدگی نقاط مختلف پوست خواهد شد.

 در واقع پلاسما به عنوان حالت چهارم ماده محسوب می شود که حاصل حرارت دهی و گرما دادن گاز است. دستگاه پلاسماتراپی با ایجاد بار الکترونی بر روی غشای پوست، سبب تبدیل حالت جامد به گاز شده و در نهایت تحریک سلول ها، بازسازی و ترمیم بافت ها را در ناحیه مورد نظر به دنبال دارد و سلول های پوستی جدید را جایگزین سلول های قدیمی خواهد کرد. علاوه بر آن، این دستگاه با نفوذ به لایه های زیرین پوست، فرآیند جوانسازی و بازسازی پوست را منجر خواهد شد.

 

پلاسماتراپی چگونه انجام می شود؟

 

روش پلاسماتراپی به بیهوشی فرد بیمار نیازی ندارد و با بی حسی موضعی انجام خواهد شد. چیزی حدود ده دقیقه تا یک ساعت را باید برای انجام این روش در نظر گرفت. البته این مدت زمان بستگی به وسعت ناحیه تحت درمان دارد. با آغاز این روش، به فرد احساس گرما مخصوصاً در نقاط نازک پوست همچون پیرامون پلک ها دست خواهد داد. در این تکنیک جوانسازی، پزشک با نگه داشتن نوک دستگاه به فاصله 2-1 میلیمتری از سطح پوست، سبب برخورد ذرات پلاسما به موضع درمان شده تا تغییرات مورد نظر اعمال گردد. به خاطر داشته باشید که برخورد نوک دستگاه به پوست می تواند صدماتی را برای آن ایجاد نماید. به طور کلی نیاز به چندین جلسه درمانی جهت درمان قطعی مشکل و کسب نتیجه مطلوب می باشد. در صورت ظریف و کم بودن چین و چروک های پیرامون چشم و همچنین زیاد نبودن عمق آنها، می توان انتظار کسب نتایج رضایت بخشی را با 2-1 جلسه درمانی داشت. 

 

میزان ماندگاری روش جوانسازی پلاسما

 عواملی مانند تخصص و مهارت پزشک و همچنین نوع دستگاه می تواند در میزان ماندگاری پلاسماتراپی نقش داشته باشد. همچنین نوع پوست، تکنیک بکار رفته، تعداد جلسات درمانی و روند پیری پوست نیز در این زمینه مؤثر هستند. علاوه بر آن، نوع عارضه پوستی و ناحیه مورد نظر که عمل بر روی آن انجام می گیرد نیز دارای اهمیت است. در بعضی موارد نتایج حاصل دائمی بوده ولی در موارد دیگری شاهد بازگشت تأثیر آن، 3-1 سال پس از انجام این روش خواهیم بود.

میزان ماندگاری روش جوانسازی پلاسماتراپی

آشنایی با عوارض پلاسماتراپی

 روش پلاسماتراپی در صورتی که توسط پزشک مجرب و کاربلد انجام شود، تکنیکی کم خطر محسوب می شود. از عوارض این روش می توان به موارد زیر اشاره نمود.

 

1-این روش 10-7 روز پوسته پوسته شدن نقطه ای را بر روی پوست ایجاد خواهد کرد.

2-این روش سبب قرمز و متورم شدن پوست به مدت 3-2 روز شده و شاید این عوارض برای ناحیه چشم طولانی تر نیز باشد. 

3-از دیگر عوارض پلاسماتراپی، درد و خارش در ناحیه مورد نظر است.

4-ایجاد عفونت و تغییر رنگدانه های پوستی، یکی دیگر از عوارض پلاسماتراپی است.

در صورت انجام خال برداری با پلاسما، شاهد ایجاد پوسته هایی با توجه به سایز خال خواهیم بود که با گذشت 2-1 هفته این پوسته ها می ریزند. البته لازم به ذکر است که عوارض این روش می تواند در صورت استفاده نادرست از دستگاه پلاسما توسط افراد نابلد بیشتر شود.

 پلاسماتراپی چه کاربردی دارد؟

پلاسماتراپی به عنوان یکی از مدرن ترین شیوه های جوانسازی پوست می تواند ناراحتی ها و چین و چروک های صورت را رفع کند. امروزه این روش به جهت ماندگاری زیاد، بهبودی سریع و همچنین عوارض کم، بسیار مورد توجه قرار گرفته است. در ادامه به کاربردهای این تکنیک اشاره خواهیم نمود.

  • متد پلاسماتراپی بسیار مناسب نواحی مختلف صورت از قبیل چشم و برطرف کردن افتادگی پلک می باشد.
  • به منظور از بین بردن ناراحتی های پوستی مانند منافذ باز پوست، لک های پوستی، زگیل های پیری، کک و مک، جای زخم و تتو و آکنه، اگزما، خال های رنگی و جای جوش و سایر بیماری های پوستی از پلاستماتراپی استفاده می شود.
  • از دیگر کاربردهای پلاسماتراپی، حجم دهی به لب ها، لیفت صورت، رفع افتادگی پوست در قسمت های بالای ناف و باسن و همچنین از بین بردن چین و چروک های پوستی در نواحی گردن و صورت می باشد.
  • از این تکنیک در بعضی مواقع جهت لیفت و کوچک کردن بینی، به ویژه در صورت بالا بودن ریسک جراحی بینی استفاده خواهد شد.

شایان ذکر است که پلاسماتراپی در رفع افتادگی های شدید چندان مؤثر نبوده و در این موارد، فرم دهی در حد نرمال انجام می شود. البته در رابطه با پلک نیز همین مسئله صادق است. در صورتی ترمیم افتادگی پلک با پلاسماتراپی قابل انجام است که سطح افتادگی پلک در حد متوسط و یا خفیف باشد.

 

فاکتورهای مؤثر بر قیمت دستگاه پلاسما

 

بی تردید قیمت تجهیزات زیبایی می تواند نقش تعیین کننده ای در انتخاب نوع دستگاه داشته باشد که البته دستگاه پلاسماتراپی نیز از این قاعده مستثنی نخواهد بود. قیمت دستگاه پلاسماتراپی بستگی به نوع کاربرد دستگاه، مدل آن و همچنین فرکانس و توان خروجی آن دارد. شما مشتریان عزیز می توانید جهت کسب اطلاع از قیمت مدل های مختلف این دستگاه به سایت شرکت دانش بنیان اکسون که در حوزه تولید دستگاه ها و تجهیزات پزشکی فعالیت می کند مراجعه نمایید.