ورود ثبت نام

مقالات

تکارتراپی و اثرات درمانی آن

نوع مقاله: رایگان
دانلود

 

تکارتراپی و اثرات درمانی آن

تکارتراپی متد درمانی غیر تهاجمی و از روش های پیشرفته و به  روز دنیا برای التیام و درمان  در مراکز فیزیوتراپی است که با استفاده از دستگاه تکار صورت میگیرد و تکار (tecar) مخفف  واژه های (Transferimento Energetico CApacitivo e Resistivo) است که وسیله انتقال انرژی به بدن انسان است . دستگاه تکار  از محدوده ی وسیعی از طول موج های رادیوفرکانسی جهت درمان بهره میبرد که کاملا غیر تهاجمی و بدون عوارض است که فرایند های آن  بر روی بدن انسان به کاهش درد های عضلانی و اسکلتی و التهاب های مزمن می انجامد .فرایند های درمان با استفاده از تکار به دو صورت  گرمایی و غیر گرمایی (ایجاد جریان الکترومغناطیسی در بدن ) تقسیم میشود .

اثرات غیرگرمایی تکارتراپی بدین شکل است که با استفاده از دستگاه تکار امواج رادیو فرکانس به لایه های زیرین پوست و بافت های بدن که در آنها التهاب یا درد شکل گرفته وارد میشود که این امواج انرژی خود را به وسیله جریان های الکترومغانطیس به بدن انتقال میدهند .این جریان ها در بدن و بافت آسیب دیده باعث حرکت سریع تر یون های موجود میشود که فعالیت سیستم لنفاوی بدن انسان را بیشتر میکند . فعالیت بیشتر این سیستم باعث جذب سموم بدن شده و اثرات ضد التهابی و کاهش تورمی را به همراه دارد . این تاثیرات را  تاثیرات غیرگرمایی تکارتراپی می گویند. اثرات گرمایی تکارتراپی نیز با گشودن رگ های خونی و یا اتساع عروق در بافت های آسیب دیده  شکل میگیرد که در این روش جریانات خونی و اکسیژن رسانی افزایش یافته و مواد مغذی بیشتری به بافت ها می رسد که به التیام و بهبود درد می انجامد .

با توجه به موارد مطروحه از تاثیرات تکارتراپی در بدن انسان میتوان به افزایش خون رسانی به بافت های آسیب دیده ، افزایش اکسیژن رسانی ، افزایش دریافت مواد مغذی توسط بافت ها ، تقویت عضلات ، افزایش فعالیت سیستم لنفاوی که اثرات ضد التهابی را به همراه دارد ،کمک به خروج مایعات اضافه از بدن ،  تسریع در روند بهبودی بافت های آسیب دیده ، افزایش حرکات یون ها و تبادلات سلولی ، بیشتر شدن محدوده و یا دامنه حرکتی مفاصل ، انبساط و انقباض عضلات ، کاهش پیدا کردن دوره های نقاهت،   ایجاد گرما در عمق بافت ها جهت تسکین درد های عمقی ، افزایش متابولیسم سلولی و... را نام بردکه با توجه به این مزیت های منحصر به فرد که در بدن انسان به جای میگذارد  در درمان ؛ آرتروز ، کمر درد ، گردن درد ، درد های ستون فقرات ، آسیب ها و درد های شانه ، اسپاسم عضلانی ، پارگی و یا کشیدگی تاندون ها و مفصل ها ، تنیس البو ،درد زانو ،  مشکلات آرنج ، التهاب بورس ها ، بیماری های مرتبط با متابولیسم سلول ها ،آسیب دیدگی های غضروف ، تسریع در درمان شکستی های استخوانی ، التهاب های مزمن مفاصل ، آسیب های ناشی از فعالیت های ورزشی ، بازتوانبخشی های بعد از عمل های جراحی و... از تکارتراپی استفاده میگردد . تکارتراپی با فعال کردن فرایند های درمانی ، به طور طبیعی بدن را برای بازسازی بافت های آسیب دیده تحریک میکند و درمان های ضد التهابی و کاهش درد های مزمن را با استفاده از پتانسیل های درونی بدن انسان را حاصل میکند .

به طور معمول نتایج درمانی با استفاده از تکارتراپی تنها  دقایقی بعد از اعمال به بافت آسیب دیده و یا مناطقی که التهاب و یا درد در آنها وجود دارد پدیدار میشود . که حس خوشایندی را برای بیمار به همراه دارد . در زمان اعمال روش گرمایی تکارتراپی،  فیزیوتراپیست‌ها فیدبک های لازمه از مقدار گرمای وارده را از بیماران دریافت میکنند تا تحمل گرمایی مناسب بیمار را که با آن احساس راحتی دارد پیدا کنند .  تعداد جلسات فیزوتراپی بسته به شدت درد و بیماری متغیر است که به طور معمول هر جلسه در حدود بیست دقیقه تا نیم ساعت به طول می انجامد .

تکارتراپی متد درمانی غیرتهاجمی و بدون عوارض برای بدن انسان است که در مراکز فیزیوتراپی و درمانی در سراسر جهان مورد استفاده قرار میگیرد . بازخورد های مثبت حاصله از استفاده از دستگاه تکار در بین بیماران متحصصین درمانی را بیش از پیش به استفاده از روش درمانی تکارتراپی مشتاق کرده است .تکار از قدرتمندترین و برترین تکنولوژی های پزشکی است که استفاده از این  روش در بیماران تنها با طی کمترین تعداد جلسات درمانی تسکین درد و بهبود الهتاب ها را به همراه می آورد .

مقالات مرتبط؛

تکار تراپی چیست

مفاهیم کنترل عمق نفوذ و جذب در بافت امواج رادیوفرکانس در دستگاه تکار

مطالعه تاثیرات تکارتراپی در آسیب های ورزشی توسط مراکز تحقیقاتی مختلف

تکارتراپی در آسیب های حاد و مزمن ورزشی

تاثیر تکارتراپی در آسیب ها و دردهای حاد و مزمن ماهیچه ای اسکلتی