ورود ثبت نام

مقالات

شاک ویو تراپی و درمان خار پاشنه

نوع مقاله: رایگان

خار پاشنه چیست و چه علائمی دارد و چه عواملی در شکل گیری آن دخیل هستند ؟

خار پاشنه ضایعه ای استخوانی است که منجر به درد در ناحیه پاشنه پا شده و در موارد حاد راه رفتن افراد را با اخلال مواجه میکند . این عارضه به دلیل رسوبات بیش از حد کلیسم در ناحیه پاشنه پا و در اثر التهاب فاسیای کف پا  ایجاد میشود. فاسیا از ناحیه کف پا تا انگشتان امتداد دارد که در مواقعی که دچار التهاب میشود و مدت زمان وجود التهاب نیز طولانی میشود باعث ایجاد رسوب کلیسم در محل برخورد پاشنه پا با فاسیا شده که این انباشت بیش از حد کلیسم موجب ایجاد  یک ضایعه‌ای خار مانند در استخوان کف پا میشود ک به خار پاشنه معروف است . درمان‌های فیزیوتراپی و استفاده از روش شاک ویو تراپی اثرات درمانی بسیار خوبی  در رفع عارضه خارپاشنه دارند بطوری که امروزه فیزوتراپیست‌های زیادی از دستگاه شاک ویو جهت خدمات‌دهی بهتر به بیماران بهره‌مند هستند .

از عواملی که میتواند در بروز خار پاشنه دخیل باشند ؛ چاقی ، اضافه وزن های ناگهانی (میتواند شامل دوره بارداری زنان نیز باشد) ، صاف بودن کف پا ، استفاده از کفش های پاشنه بلند و یا بدون پاشنه و یا تنگ که فشار زیادی به پا وارد میکنند ،  ایستادن های طولانی مدت و دویدن و  هر عارضه ی دیگری که در التهاب مفاصل کف پا نقش دارند را میتوان اشاره داشت . استفاده از کفش های مناسب به هنگام پیاده روی و ورزش و فشار وارد نکردن بیش از حد به ناحیه پاشنه پا  از اهمیت بسیار بالایی در پیشگیری از ابتلا به این عارضه برخوردار است.

خار پاشنه با درد در ناحیه پاشنه پا علائم وجود خود را نمایان میکند به طوری که فرد احساس وجود شیء به مانند خار و یا سوزن در پاشنه پای خود را دارد . این عارضه صبح ها و زمان بیدار شدن از خواب شدت بیشتری داشته و هر چه زمان میگذرد از شدت درد کاهش پیدا میکند .در مواقع بلند کردن و حمل اشیاء سنگین و دویدن و یا راه رفتن  بر روی سطوح غیر هموار درد‌های ناشی از خار پاشنه افزایش پیدا میکند . لازم به ذکر است که در بعضی موارد عارضه خار پاشنه  بدون هیچ گونه درد و علائمی  در بدن انسان وجود دارد و رشد میکند و تنها با تصویربرداری‌های پزشکی امکان تشخیص آن ایجاد میشود.

دستگاه شاک ویو شرکت دانش بنیان اکسون

 

درمان خار پاشنه

در بیشتر موارد عارضه های خارپاشنه افراد بدون نیاز به عمل های جراحی و با روش‌های غیر تهاجمی و غیر جراجی درمان میشوند ، استفاده از کفش‌های طبی و اصلاح الگوی راه رفتن از اولین قدم های درمان خارپاشنه محسوب میشود. ماساژ با روغن‌های زیتون ، نارگیل ، رزماری و ماساژ با استفاده از یخ در ناحیه پاشنه پا نیز میتواند در التیام و بهبود خارپاشنه موثر باشد . از دیگر درمان های مدرن و تاثیرگذار در درمان خارپاشنه استفاده از تجهیزات الکتروتراپی به مانند شاک ویو تراپی در مراکز فیزیوتراپی است. دستگاه  شاک ویو با ارسال امواج فراصوتی در ناحیه پاشنه پا و فعال کردن پروتکل های درمانی در بدن به درمان خارپاشنه بسیار کمک میکند . به طور میانگین 90 درصد افراد با استفاده از روش های درمانی فیزیوتراپی و انجام حرکات مناسب ورزشی و ... به بهودی کامل در عارضه خار پاشنه می رسند ، تنها در صورتی که درمان های غیر جراحی به مدت یک سال برای افراد به کار گرفته شد و نتیجه درمانی دلخواه حاصل نشود عمل های جراحی برای درمان خار پاشنه توسط متخصصین پیشنهاد می‌گردد .

نرمش  مناسب خار پاشنه

انجام حرکات خاص ورزشی ناحیه پاشنه پا نیز از دیگر درمان های است  که برای بهبود خارپاشنه توصیه می‌گیرد که از آن میتوان به کشش ناحیه فاسیا کف پا اشاره داشت، بدین صورت که دو طرف کف پا را گرفته و آنها را به طوری که انگشتان پا به سمت بالا کشیده شوند فشار دارید و سی ثانیه نگه دارید .این کار را در طول روز هشت تا ده بار انجام دهید . از دیگر نرمش های ناحیه کف پا گرفتن خودکار و یا مداد با انگشتان پا است . بدین صورت که خودکار یا مداد را توسط انگشتان پا از روی زمین بلند کرده و به بالا و پایین حرکت دهید .

درمان خار پاشنه با شاک ویو تراپی

شاک ویو از دستگاه هایی بسیار پرکاربرد برای بهبود عارضه های مختلف ، کاهش دردهای عضلانی-اسکلتی و بهبود التهاب های مزمن است که متخصصین مراکز درمانی و فیزیوتراپی از مزیت‌های  آن برای درمان دردهای مزمن بهره میبرند . شاک ویو تراپی (Shock Wave) روش درمانی غیر تهاجمی و غیر جراحی است که بدن بیمار با استفاده از یک اپلیکاتور در معرض امواج درمانی شاک ویو قرار میگیرد که درمانی با کمترین عوارض جانبی و اثر بخشی بالا را ارائه میدهد . شاک ویو تراپی یا درمان از ضربه های موج با استفاده از ارسال امواج صوتی به وسیله اپلیکاتور با انرژی بسیار بالا در بافت آسیب دیده اعمال میشود و فرایند های طبیعی بدن را جهت بهبود و درمان عارضه ها تحریک میکند . برای هدایت و انتقال بهتر امواج بر روی پوست از ژل بر روی ناحیه آسیب دیده استفاده می شود و سپس نیروی حاصل از شاک ویو تراپی از طریق اپلیکاتور به بدن بیمار منتقل می گردد. یکی از کاربرد های بسیار مناسب  شاک ویو تراپی درمان خار پاشنه محسوب میشود  . امواج شاک ویو با عبور از بافت های بیرونی بدن به عمق ناحیه اعمال شده نفوذ و ضربه‌ موج هایی با انرژی بالا به بافت آسیب‌ دیده منتقل و با اثر مکانیکی ایجاد شده بر بافت‌ها قدرت ترمیم و بازسازی آن‌ها را افزایش می دهد، این فرایند به افزایش گردش خون ، افزایش متابولیسم سلولی ،افزایش اکسیژن رسانی و تسریع در روند بازسازی بافت ها در منطقه اعمال شده می انجامد و فرایند های درمانی بدن را تسریع میکند که تمامی این موارد به درمان خار پاشنه افراد می انجامد و یا روند درمانی آنها را بسیار تسریع میکند .

دستگاه شاک ویو شرکت دانش بنیان اکسون

 مقالات مرتبط:

شاک ویو تراپی و درمان پارگی تاندون پاتلا
شاک ویو تراپی و درمان تاندونیت
شاک ویو تراپی و درمان گلف البو
شاک ویو تراپی و درمان نوروم مورتون
شاک ویو تراپی و درمان ارتریت
هزینه شاک ویو تراپی
شاک ویو تراپی و درمان آرتروز