ورود ثبت نام

مقالات

شاک ویو تراپی و درمان آرتروز

نوع مقاله: رایگان

آرتروز چیست و چه علائمی دارد ؟

ارتروز (Arthrose)  یا التهاب مفاصل بیماری شایعی است که به آن  ورم مفاصل و استخوان ها نیز می گویند. این عارضه ممکن است در هر یک از مفاصل و استخوان های  بدن بروز پیدا کند و انواع مختلفی نیز دارد  اما شایع ترین مناطق درگیر این بیماری دست ، پا ، ستون فقرات ، ران و  زانو ها هستند. این عارضه با افزایش سن شیوع بیشتری در افراد پیدا میکند به طوری که در 30 درصد مراجعات پزشکان عمومی و 80 درصد رادیوگرافی های افراد بالای 60 سال این بیماری دیده شده است . شایع ترین نوع این عارضه رماتیسم مفصلی نام دارد . رماتیسم مفصلی یک اختلال خود ایمنی است که مفاصل و بافت های بدن را مورد هدف و آسیب قرار می دهد.

این عارضه با درد های خفیف در ناحیه مفاصل شروع میشود و با گذشت زمان بر شدت این درد ها افزوده میگردد ، به طوری که فعالیت های معمولی افراد را نیز با اخلال مواجه میکند . وجود درد در مفاصل باعث تحرک کمتر بیمار شده که این کم تحرکی خود عامل بروز مشکلات دیگری برای فرد است که تحلیل رفتن و ضعف عضلانی و شل شدن رباط ها از عوارض این کم تحرکی  است . از دیگر علائم آرتروز میتوان به موارد زیر اشاره داشت

  • محدودیت های حرکتی در مفاصل و کاهش انعطاف پذیری 
  • درد در مفاصل و متورم شدن 
  • نشت افیوژن و ایجاد صدا در مفاصل با حرکت کردن
  • حس ساییده شدن در مفصل ها

هنوز به طور دقیق تشیخصی  برای علت بروز این بیماری در افراد صورت نگرفته است  اما استرس و وجود زمینه های ارثی  ، بالا رفتن سن ، چاقی ، انجام فعالیت ها و تمریناتی که با فشار زیاد به مفاصل همراه اند احتمال بروز این بیماری را  در افراد افزایش می دهد . لازم به ذکر است که این بیماری از شایع ترین عارضه های موجود در افراد سالخورده است و تقریبا اکثر افراد بالای 60 سال به درجاتی از آرتروز مبتلا هستند .

آرتروز

درمان آرتروز

به طوری کلی درمان کاملی برای بیماری آرتروز وجود ندارد که به بهبودی کامل آن بی انجامد اما انجام حرکات ورزشی مناسب ، پرهیز از فعالیت هایی که فشار بیش از حد به مفاصل وارد میکنند ، و استفاده از روش های درمانی فیزیوتراپی و در موارد حاد تر عمل های جراحی  میتواند در بهبود درد ها و درمان این بیماری  مورد استفاده واقع شود . 

 نرمش های مناسب آرتروز

افرادی که به التهاب مفاصل و یا آرتروز مبتلا هستند از انجام فعالیت های که فشار زیادی به مفصل ها وارد میکند باید پرهیز کنند . فعالیت های ورزشی به مانند تنیس ، حرکات سنگین در ورزش بدن سازی ، اسکی ، فوتبال و.. مناسب بیماری آرتروز نیستند . این افراد میتوانند از پیاده روی ، شنا ، یوگا و تایچی چوان برای التیام و بهبود بیماری خود بهره ببرند . تاچی چوان ورزش رزمی است که به افزایش گردش خون در مفاصل و تقویت عضلات اطراف مفاصل می انجامد که برای بیماران مبتلا به آرتروز مناسب است .

درمان های درمان دارویی آرتروز

جهت درمان بیماری آرتروز داروهای ضد التهاب به مانند آسپرین توسط متخصصین جهت التیام و کاهش درد تجویز می گردد  و همچنین گلوکئزآمین کندروئیتین به دلیل داشتن مقادیر آنتی اکسیدانی نقش شل کنندگی عضلانی را دارد و به عنوان تسکین دهنده درد مورد استفده قرار میگیرد ، هر چند که مصرف طولانی مدت کم عوارض داروها نیز خالی از عوارض نیستند  و مصرف طولانی مدت آنها توصیه نمی گردد.

فیزیوتراپی و درمان آرتروز

از دیگر درمان های که جهت درمان عارضه آرتزوز توسط متخصصین تجویز میگردد  جلسات فیزیوتراپی برای درمان  این بیماری است . فیزیوتراپیست‌ها با بهره گرفتن  از تجهیزات فیزیوتراپی پیشرفته می‌توانند در بهبودی و تسکین درد های ناشی از آرتروز نقش مهمی را ایفا می کنند . متخصصین مراکز فیزیوتراپی  با استفاده از تجهیزات فیزیوتراپی و ارسال امواج درمانی و گرما دهی به بافت‌های آسیب دیده و مفاصلی که احساس درد در آنها وجود دارد به افزایش متابولسیم سلولی و افزایش خون رسانی جهت التیام درد افراد اقدام  کرده که این امر تاثیر فراوانی در کاهش درد های ناشی از آرتروز دارد.بازخورد های حاصله در استفاده از روش های غیر تهاجمی فیزیوتراپی این اقبال را در بیماران ایجاد میکند که برای تسکین دردهایشان از جلسات فیزوتراپی بهره مند شوند . همچنین در روش های فیزوتراپی از کمترین میزان دارو های مسکن برای التیام درد بیماران استفاده میگردد که این امر یکی از مزیت های مهم فیزیوتراپی نسب به روش های درمانی دیگر است چرا که کم عوارض ترین دارو ها نیز در طولانی مدت اثر مخربی را بر بدن بر جای میگذارند و بیماران را با مشکلات دیگری مواجه میسازد . فیزیوتراپیست ها با تحریک پروسه های طبیعی بدن برای مبارزه با درد و فعال نمودن مکانزیم های درمانی داخلی روند بهبودی را شکل و تسریع می کنند . امواج و فرکانس های کاری تجهیزات فیزیوتراپی جزء دسته امواج غیر تهاجمی و بی ضرر برای بدن محسوب میگردد

از تجهیزات فیزیوتراپی که جهت درمان آرتروز میتوان از آنها بهره مند شد و به بیماران بهترین خدمات را جهت التیام دردهایشان ارائه کرد دستگاه تکار (Tecar)  و دستگاه شاک ویو (Shock Wave) است . بازخورد های حاصله از دستگاه تکار و دستگاه شاک ویو در بهبود عارضه های مختلف بدن انسان و التیام دردهای عضلانی و اسکلتی ، این تجهیزات  را به محبوب ترین و پر فروش ترین تجهیزات فیزیوتراپی تبدیل کرده است بطوری که  فیزیوتراپیست های زیادی در سراسر جهان از خدمات این دستگاه ها برای بهبودی سریع تر بیماران خود بهره میبرند .

دستگاه شاک ویو شرکت اکسون

دستگاه شاک ویو  شرکت دانش بنیان اکسون 

 

شاک ویو تراپی و درمان آرتروز

همان طور که در بالا اشاره داشتیم یکی از کاربردهای گسترده دستگاه شاک ویو درمان درد های آرتروزی و کمک به بهبودی سریع تر این بیماری است .در این روش با ارسال امواج صوتی از طریق یک اپلیکاتور انرژی بالایی به  بافت آسیب دیده منتقل میشود  که  فرایند های طبیعی بدن را جهت مقابله با درد و التهاب‌ها فعال میکند که این امر منجر به تسریع بهبودی عارضه‌های بدن انسان می گردد. امروزه در مراکز فیزیوتراپی به طور گسترده  از دستگاه  شاک ویو  برای درمان انواع عارضه ها به خصوص انواع آرتروز و تسکین درد های ناشی از آن استفاده میشود. امواج شاک ویو با عبور از بافت های بیرونی بدن به عمق ناحیه اعمال شده نفوذ و ضربه‌ موج هایی با انرژی بالا به بافت آسیب‌ دیده منتقل و با اثر مکانیکی ایجاد شده بر بافت‌ها قدرت ترمیم و بازسازی آن‌ها را افزایش می دهد، این فرایند به افزایش گردش خون ، افزایش متابولیسم سلولی ،افزایش اکسیژن رسانی و تسریع در روند بازسازی بافت ها و مفصل ها در منطقه اعمال شده می انجامد و فرایند های درمانی بدن را تسریع میکند که تمامی این موارد به درمان  درد های ناشی از آرتروز و به بهبودی  آن  منجر می شود  و یا روند درمانی بیماری  را بسیار سرعت میبخشد .تعداد جلسات مورد نیاز جهت درمان بسته به شدت عارضه متفاوت است که با تشخیص فیزیوتراپیست و یا پزشک متخصص صورت می گیرد .

مقالات مرتبط:

شاک ویو تراپی و درمان پارگی تاندون پاتلا
شاک ویو تراپی و درمان تاندونیت
شاک ویو تراپی و درمان گلف البو
شاک ویو تراپی و درمان نوروم مورتون
شاک ویو تراپی و درمان ارتریت
هزینه شاک ویو تراپی
شاک ویو تراپی و درمان خار پاشنه