ورود ثبت نام

مقالات

تکارتراپی و درمان تریگر پوینت

نوع مقاله: رایگان

تریگر پوینت چیست ؟

تریگر پوینت ها که در زبان فارسی به نقاط ماشه ای  نیز شناخته میشوند یکی از رایج ترین درد های سیستم اسکلتی و عضلانی هستند ،  یکی از مرموزترین علل ایجاد درد در نواحی مختلف بدن نقاط ماشه ای یا تریگر پوینت ها هستند ، مرموز بودن آن از این جهت است که در بیشتر معاینات پزشکی از نظر معاینه کننده پنهان مانده و درد بیمار به  عوامل دیگری همچون آرتروز دیسک کشیدکی تاندون و دیگر بیماری های اسکلتی و عضلانی ارتباط داده میشود. علت دیگر این است که درد تریگر پوینت به نقاط دیگری انتقال پیدا میکند که موجب گمراهی پزشک  میشود  .

تعریف علمی تریگر پوینت وجود نقاط حساس که در داخل یک دسته باند سفت شده ماهیچه ای قرار دارد  و درد آن  علاوه بر قرار گیری روی همان  نقطه میتواند به سایر نقاط بدن  منتشر گردد .  

ماهیجه های بدن حالت رشته رشته دارند که این رشته ها در کنار هم حجم عضلات را تشکیل می دهند  و در کنار هم منقبض و یا منبسط میشوند ،  گاه به دلیل فشار  یا کشش زیاد و انقباض شدید عضلات و قرار گرفتن در وضعیت های ثابت بدنی این رشته ها به صورت نا به جا به یگ دیگر  می‌چسبند و گره های دردناکی را  ایجاد میکنند .باید به این نکته توجه نمود که تریگر پوینت با اسپاسم عضلانی  یکی نیستند، اسپاسم به گرفتگی اطلاق میشود که تمام عضلات را درگیر میکند و معمولا به صورت آنی  در بدن بروز میکند  شدیدا دردناک است  و بعد از 72 ساعت  از بین می‌رود. اما تریگر پوینت ها  تنها در بخشی از عضله وجود دارند و  مدت زیادی می توانند  بیمار را  آزار دهند، دردی گنگ گاهی همراه با سوزش و گاهی به مانند درد های عصبی به سمت پایین اندام مربوطه تیر میکشد.  تیرگر پوینت میتواند طیف وسیعی از درد های بدنی را ایجاد کند ، شانه درد ، درد آرنج ، کمر درد ، گردن درد ، دردهای سیاتیکی ،  سردرد  و درد های منتشر در صورت از رایج ترین مشکلاتی که در اثر وجود نقاط ماشه ای در بدن بیمار احساس میشود .

 

علائم تریگر پوینت یا نقاط ماشه ای چیست ؟

اصلی ترین علامت تریگر پوینت درد ماهیچه ای موضعی است که البته ممکن است  به نقاط  دیگر هم منتشر شود ، این  درد ممکن است  دائمی باشد و یا در زمان حرکت  دادن عضله  احساس شود  گاهی در نقطه درد به اندازه ای یک سکه سوزش وجود دارد  . بیمار احساس داغی شدیدی  در یک  نقطه از بدن دارد،  گاهی درد تیرکشنده شبیه به درد های عصبی که همراه با بی حس  شدن ،گزگز و مور مور به سمت پایین اندام است ایچاد میشود  و به جایی دورتر از محل اصلی سرایت میکند،  این نقاط در لمس درد شدید و غیر معمولی دارند که گاهی موجب تیر کشیدن و بی حس  شدن اندام میشوند،  در لمس شدید تر به صورت غیر ارادی پرش میکنند که این علامت یکی از علائم اختصاصی تریگر پوینت است در لمس محل درد نقاط گره مانند دردناکی احساس  میشوند که شبیه یک گوی کوچک در زیر انگشتان حرکت میکند ، ممکن است  کل عضله مروبط سفت شده باشد ، سفت شدن عضله در مواردی موجب سختی حرکت مفصلی میشود ،  این سفتی مفصلی و عضلانی در حرکت دادن عضو مربوطه اخلال ایجاد میکند ،  درد ناشی از تریگر پوینت خود مانع دیگری بر حرکت دادن آزادانه اندام است،  بیمار ناخواسته تا اندازه زیادی حرکت عضوی که تریگر پوینت دارد را محدود میکند تا درد کمتری را احساس کند لذا حرکت اندنام به واسطه درد و سفتی محدود تر خواهد شد

از انجایی که تریگر مانع عملکرد طبیعی اندام است و بیمار به دلیل فرار کردن از تشدید درد کمتر مایل به حرکت  دادن عضو درگیر است به مرور اندام مربوطه دچار ضعف در عضلات شده  که همین امر  مسبب ایجاد مشکلات دیگری برای  بدن انسان است .

تغییر الگوی حرکتی اندام رفته رفته تغییراتی را در وضعیت بدن بیمار ایجاد میکند، کوتاهی و سفتی عضلات  و خشکی حرکتی مفصل  و نهایتا تغییر زوایای مفصلی  و به هم ریختن راستای طبیعی مفاصل از جمله عواقب ثانویه تریگر پوینت ها است

معمولا درد با افزایش فعالیت حرکتی و انقباض عضلانی بیش تر و همچنین سرمای هوا  میتواند باعث افزایش درد های بیمار شود .  

درصورتی که تریگر پوینت ها در اطراف گردن ، سر و صورت  وجود داشته باشند بیمار سردرد میگرنی ،  درد پشت کاسه چشم ،  درد های منتشره در صورت و وزوزو گوش  را خواهد داشت

تریگر پوینت های موجود در اطراف شانه درد های مفصل شانه و درد و گزگز در بخش های از بازو ، آرنج و دست را خواهد داشت

تریگر در ستون فقرات گردنی ایجاد گردن درد،  درد های تیر کشنده به دست ها ، درد سوزشی پشت و اطراف کتف را شامل میشوند

تریگر پوینت های موجود در ستون فقرات کمری علاوه بر  ایجاد درد کمر  موجب ایجاد درد های سیاتکی در طول پاها نیز میشوند .


درمان تریگر پوینت 

الکتروتراپی از جمله روش های مناسب بلاک کردن مسیر های درد بیمار است بر اساس محل وجود تریگر، وسعت ناحیه گرفتار و شدت درد جریان های الکتریکی مناسب برای درمان بیمار انتخاب میشود . جریان های الکتریکی مسیر های درد در بدن را مسدود میکنند که این تحریکات مانع ارسال سیگنال درد به مغز شده که  بنابراین درد بیمار بدون اینکه داروی مسکنی دریافت کند درمان میشود .یکی از این روش های الکترو تراپی درمان به وسیله تکنولوژی تکار است .

تکارتراپی و درمان تریگر پوینت 

تکار تکنولوژی مدرنی است که با ارسال امواج رادیو فرکانسی بر بافت های آسیب دیده و تحریک پروسه های درمانی بدن به بهبود التهاب های مزمن ، بهبود درد های عضلانی و اسکلتی و... کمک میکند و به نوعی نیاز متخصصان را به عمل های جراحی برطرف میسازد ، از تکنولوژی تکار در مراکز فیزیوتراپی جهت درمان تریگر پوینت ها یا نقاط ماشه ای  استفاده میگردد . امواج این تکنولوژی از طریق سطح پوست و به وسیله اپلیکاتور دستگاه بر بافت هایی که تریگر در آنها ایجاد شده است  اعمال میشود و با افزایش خون رسانی و  افزایش اکسیژن رسانی در آنها  زمینه را جهت  رفع درد های منتشره و ازاد شدن نقاط ماشه ای فراهم می آورد .

دستگاه تکارتراپی

مقالات مرتبط:

تکار تراپی و درمان پارگی مینیسک
هزینه تکارتراپی
تکارتراپی و درمان آسیب دیدگی های ورزشی
تکارتراپی و درمان سندروم گیرافتادگی شانه
تکار تراپی و درمان سندروم تونل کارپال