ورود ثبت نام

مقالات

تکارتراپی و درمان آسیب دیدگی های ورزشی

نوع مقاله: رایگان

آسیب دیدگی های ورزشی 

بسیاری از افراد به علت های مختلف از جمله گرم نکردن و کشش های غیر اصولی و استفاده از لوازم ورزشی نا مناسب  دچار آسیب ها و صدمات ورزشی میشوند که از جمله های آنها به آسیب دیدگی های زانو ، کشیدگی و رگ به رگ شدن ، تورم و التهاب عضلات ، پارگی ها و آسیب های تاندون ، پارگی و آسیب های رباط صلیبی ، انواغ شکستگی ها و در رفتگی و... میتوان اشاره داشت .

به طور کلی این نوع آسیب دیدگی ها را میتوان به دو دسته حاد و مزمن تقسیم نمود ،  صدمات حاد ورزشی که در بازی ها و تمرینات ورزشی به وقوع می پیوندد شامل رگ به رگ شدن ، کشیدگی ، و شکستگی های دست و... است  . از علائم این گونه آسیب دیدگی ها میتوان به درد های شدید ، التهاب و یا ورم ، عدم توانایی در تحمل وزن در زانو ، پاها ، مچ پا ، بازو و... ، حساس شدن به هنگام لمس در منطقه آسیب دیده ، احساس ضعف های شدید در بازو یا پاها و... را اشاره کرد .

آسیب های مزمن ورزشی پس از انجام بازی یا تمرینات ورزشی به وجود می آید  که مدت زمان زیادی در بدن باقی می ماند را میگویند، این گونه آسیب ها در هنگام انجام تمرینات ورزشی و بازی دوباره نمایان میشود .

دستگاه تکارتراپی

 

درمان آسیب دیدگی های ورزشی  :

در هنگام حس کردن چنین درد های در بدن خود به هیچ وجه به ادامه فعالیت و یا بازی اصرار نکنید و فعالیت خود را قطع نمیایید . چرا که بازی و ورزش باعث شدید تر شدن آسیب دیدگی شده که زمان درمان و بازسازی بافت ها را فقط به تاخیر می اندازد ، بسیاری از این آسیب دیدگی ها احتیاج به بررسی توسط متخصص و انتخاب درمان مناسب توسط وی را دارد و در بسیاری دیگر از موارد با انجام استراحت و تمرینات مناسب آسیب دیدگی درمان میشود .

در زمان هایی که احساس درد موجب نا توانی فرد در ایستادن و تحمل وزن خود است و شدت درد برای وی غیر قابل تحمل است از تکان دادن های شدید  و جابه جا کردن وی باید پرهیز کرد و این کار را به اورژانس یا افراد متخصص باید سپرد .

اگر علائم درد خفیف و ناچیز باشد فرد میتواند با انجام یکسری کارها در منزل به درمان درد خود بپردازد . که از آن میتوان در وهله اول استراحت و حرکت ندادن به عضو آسیب دیده اشاره داشت  ، یخ گذاشتن ، فشرده سازی ، و در نهایت بالا نگه داشتن عضو میتواند جهت التیام درد و بهبود التهاب نیز  مورد استفاده قرار گیرد .

در صورت صلاحدید  پزشک استفاده از داروهای غیر استروئیدی به مانند آسپرین ، ایبوبروفن  نیز جهت کاهش التهاب های مزمن و التیام درد  مورد استفاده قرار میگیرد ، از دارو های دیگر که مصرفی شایعی دارد استامینوفن است که خاصیت ضد دردی خفیفی را دارد

عمل های جراحی

در برخی از موارد که میزان آسیب دیدگی ها زیاد است و درمان های غیر جراحی قادر به رفع آسیب دیدگی نیستند استفاده از عمل های جراحی در برنامه درمانی متخصصان قرار میگیرد .

توانبخشی

توانبخشی جزء کلیدی از درمان آسیب دیدگی های ورزشی محسوب میشود که گام به گام عضو آسیب دیده را به درمان نهایی نزدیک تر میکند ، حرکت عضو آسیب دیده به بهبود زخم و آسیب دیدگی کمک میکند ، تمرینات به آرامی و با حرکت دادن به عضوی که احساس درد و ناراحتی در آن وجود دارد از طریق انجام حرکات متنوع آغاز میشود . بعد از حرکت بخشی گام بعدی در توابخشی کشش است که باید صورت پذیرد ، بعد از این گام ها تقویت عضلات و وزن گیری میتواند در بهبود و التیام دردها مورد استفاده باشد .

فیزیوتراپی و درمان آسیب های ورزشی

از جمله روش های متداول در درمان آسیب دیدگی های ورزشی استفاده از روش های درمانی فیزیوتراپی است ، فیزیوتراپیست با بررسی وضعیت جراحت و یا آسیب دیدگی به تعیین نوع درمان اقدام میکند . که ممکن است شامل تمرینات ورزشی خاص برای بهبود عضلات عضو آسیب دیده ، ماساژ درمانی عضو آسیب دیده ، استفاده از روش های الکتروتراپی و یا .... باشد .

تکارتراپی و درمان آسیب های ورزشی

دستگاه تکار از جمله تجهیزات الکتروتراپی است که در مراکز فیزیوتراپی جهت درمان آسیب دیدگی های ورزشی مورد استفاده متخصصین قرار میگیرد ،از جمله کاربرد های دستگاه تکار درمان آسیب های ورزشی و کمک به بازگشت سریع تر ورزشکار به میادین ورزشی است . این دستگاه با ارسال امواج صوتی از طریق سطح پوست به بافت های آسیب دیده انرژی گرمایی را منتقل میکند که به نرم شدن بافت ها و افزایش گردش خون و اکسیژن رسانی به آنها می انجامد . این تکنولوژی غیر تهاجمی بوده و نیاز متخصصان را به عمل های جراحی جهت درمان مرتفع میسازد . درمانی که از طریق دستگاه تکار شکل می گیرد را تکارتراپی می گویند .

دستگاه تکار تراپی

 

مقالات مرتبط :

تکار تراپی و درمان پارگی مینیسک
تکار تراپی و جوانسازی پوست
تکارتراپی و درمان آسیب دیدگی های ورزشی
تکارتراپی و درمان سندروم گیرافتادگی شانه
تکارتراپی و درمان تریگر پوینت
تکار تراپی و درمان سندروم تونل کارپال