ورود ثبت نام

مقالات

آن‌چه باید درباره شاک ویو تراپی و درمان سنگ کلیه بدانید

نوع مقاله: رایگان

شاک ویو تراپی به عنوان یک روش درمانی غیر تهاجمی بسیار مورد توجه می‌باشد. این روش که به عنوان شوک تراپی شناخته شده است، از طریق پوست مجموعه‌ای از نوسانات موج آکوستیک به محل آسیب دیده بدن فرد انتقال داده می‌شود. موج آکوستیک با انرژی پایین تولید می‌شود. با پیشرفت تکنولوژی اکتشافات مهمی در این زمینه صورت گرفته است که بر اساس آن این امواج بر امواج صوتی تمرکز می‌یابند. به طوری‌که امواج می‌توانند نقش موثری بر درمان سنگ کلیه داشته باشند.

یکی از رایج‌ترین روش درمان سنگ‌های کلیه شاک ویو تراپی می‌باشد. جهت درمان سنگ کلیه شاک ویو مانند موج شوک عمل می‌کند. همین امر سبب خرد شدن سنگ‌ها می‌گردد. امواج شوک‌هایی که جهت کوچک‌تر شدن سنگ‌های کلیه به بدن وارد می‌شوند، با انرژی بالا صورت می‌گیرند. هنگامی‌که سنگ‌ها به قطعات بسیار کوچک تبدیل شد به وسیله مجاری ادراری از بدن فرد خارج می‌شود.

سنگ‌های کلیه و درمان آن با شاک ویو تراپی

سنگ‌های کلیه دارای انواع گوناگونی هستند. افراد زیادی در میانسالی به سنگ کلیه مبتلا می‌شوند. سنگ فسفات کلسیم و اگزالات از جمله سنگ‌های کلیه می‌باشند. حدود هشتاد درصد سنگ‌ها در کلیه افراد از این نوع می‌باشد. افزایش کلسیم ادرار، پرکاری تیروئید، افزایش اگزالات ادرار، افزایش اسید اوریک ادرار و... از جمله مواردی هستند که در تشکیل سنگ کلیه فسفات کلسیم نقش دارند. سنگ‌های اسید اوریک حدود چهار درصد سنگ کلیه برخی افراد را تشکیل می‌دهد. بنابراین لازم است افرادی که به سنگ کلیه مبتلا می‌شوند با روش شاک ویو تراپی نسبت به درمان آن اقدام کنند.

برخی عوامل تشکیل دهنده سنگ‌های کلیه

عوامل متعددی همچون کم تحرکی، مصرف زیاد نمک، پرکاری تیروئید و... می‌توانند در  بروز سنگ کلیه موثر باشند. ممکن است تغییر در تعادل طبیعی بدن، میزان آب، مواد معدنی، پروتئین حیوانی، فیبر غذایی، رژیم غذایی و... در تشکیل سنگ کلیه موثر می‌باشند.

چه افرادی مستعد ابتلا به سنگ کلیه هستند؟

  • استفاده بیش از حد از سبزی‌هایی که به رنگ سبز تیره هستند، برخی افراد را دچار سنگ کلیه می‌کند. چون این نوع سبزی‌ها از اگزالات بالایی برخوردار هستند.
  • مصرف شکلات نیز می‌تواند سبب ایجاد سنگ کلیه گردد.
  • مصرف برخی داروها و افزایش وزن در افراد احتمال ابتلا به سنگ کلیه را افزایش می‌دهد.
  • بررسی‌ها نشان می‌دهد مردان سفید پوست بالای چهل سال بیشتر از سایر مردان در معرض ابتلا به سنگ کلیه می‌باشند.
  • در زنان میزان خطر ابتلا به سنگ کلیه در پنجاه سالگی می‌باشد.
  • افرادی که دارای نقرس، عفونت دستگاه ادراری، فشار خون بالا و... هستند، ممکن است در طولانی مدت به سنگ کلیه دچار شوند.

دستگاه شاک ویو تراپی شرکت دانش بنیان اکسون

افرادی که از سنگ کلیه رنج می‌برند می‌توانند به وسیله شاک ویو تراپی نسبت به درمان خود اقدام کنند. این روش به عنوان یک تکنولوژی جدید و پیشرفته به راحتی قادر خواهد بود سنگ‌ها را کوچک کند. در این روش جهت درمان مزمن بیماری از امواج ضربه‌ای استفاده می‌کنند. این امواج می‌توانند در درمان و بهبود بیماری‌های دردناک و مزمن سیستم اسکلتی عضلانی مورد استفاده قرار گیرند.

چه عواملی در میزان موفقیت شاک ویو تراپی موثر می‌باشد؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد موقعیت سنگ، جنس و اندازه سنگ نقش تعیین کننده‌ایی در میزان موفقیت، بهبود و درمان فرد دارد. نود درصد از بیمارانی که دارای سنگ در سیستم ادراری فوقانی خود بوده‌اند، به روش شاک ویو تراپی بهبود یافته‎‌اند. میزان موفقیت این افراد بین شصت و هشت الی هشتاد و شش درصد می‌باشد.

شاک ویو تراپی و درمان بیماری‌ها

تحقیقات علمی نشان می‌دهد شاک ویو های تولید شده جهت درمان بیماری‌های مزمن بسیار موثر واقع شده‌اند. شاک ویو تراپی جهت درمان آسیب‌های طولانی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. علاوه بر درمان سنگ کلیه و سنگ صفرا توسط شاک ویو، از جمله مواردی که به این روش بهبود می‌یابند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • یکی از قسمت‌های بدن که شاک ویو در درمان و بهبود آن بسیار موثر می‌باشد، دردهای عضلانی مزمن، ستون فقرات گردنی و مهره‌های کمر می‌باشد.
  • درد و ورم ساق پا ( شین اسپلینت )، تاندونیت کشککی ( زانو ) با روش شاک ویو کاملا درمان می‌شوند.
  • درمان درد آرنج گلف بازان و تنیس بازان با روش غیر تهاجمی شاک ویو قابل درمان می‌باشد.

 

مزایای شاک ویو تراپی

  • شاک ویو تراپی روشی مطمئن جهت بهبود دردهای مزمن و از بین برنده سنگ کلیه می‌باشد.
  • در این روش نیاز به بیهوش کردن فرد نمی‌باشد.
  • عوارض جانبی شاک ویو بسیار محدود و کم است.
  • گاهی ممکن است برخی افراد  پس از انجام شاک ویو دچار تورم یا حساسیت شوند.
  • این امر به صورت موقتی و کاملا طبیعی می‌باشد.
  • پس از انجام شاک ویو نیاز به استفاده از هیچ دارویی نمی‌باشد.
  • با تکمیل شدن درمان می‌توانید به راحتی به امور روزانه خود بپردازید.

با توجه به تاثیر گذاری بسیار مفید شاک ویو، هزینه آن بسیار مقرون به صرفه می‌باشد.

چه افرادی نمی‌توانند از روش شاک ویو تراپی استفاده کنند؟

  • افرادی که به سرطان استخوان یا تومور مبتلا هستند گزینه مناسبی جهت شاک ویو تراپی نمی‌باشند.
  • زنان باردار باید از انجام شاک ویو خودداری کنند.
  • افرادی که از اختلال عصبی رنج می‌برند هرگز نباید از روش شاک ویو استفاده کنند.
  • افرادی که دچار اختلال شدید گردش خون هستند و از داروهای رقیق کننده خون مصرف می‌کنند، بهتر است از انجام شاک ویو خودداری کنند.
  • افرادی که به بیماری متابولیک استخوان مبتلا هستند، انجام شاک ویو مناسب آن‌ها نمی‌باشد.

دستگاه شاک ویوتراپی

سنگ شکن با شاک ویو

جهت انجام شکستن سنگ با شاک ویو ابتدا فرد بر روی تخت خاص جراحی قرار می‌گیرد. سپس امواج پر انرژی از طریق آب به قسمتی که سنگ‌ها قرار دارند، فرستاده می‌شوند. امواج شوک، سنگ‌ها را به تکه‌ها و قطعات ریزی تبدیل می‌کنند. به این صورت سنگ‌ها از طریق مجاری ادراری از بدن خارج می‌گردند. در صروتی‌که فرد پس از استفاده از شاک ویو تراپی دچار عوارضی شد، لازم است حتما با پزشک خود مشورت کند و به هیچ عنوان خودسرانه اقدام به مصرف دارو و قرص نکند.

شما می‌توانید با آزمایش خون، آزمایش ادرار، تست‌های تصویربرداری، سونوگرافی دستگاه ادراری و... نسبت به سالم بودن کلیه‌های خود اطمینان حاصل کنید. در صورت ابتلا به سنگ کلیه می‌توانید به راحتی نسبت به درمان آن با شاک ویو تراپی اقدام کنید.