ورود ثبت نام

مقالات

مراقبتهای بعد از شاک ویو

نوع مقاله: رایگان

شاک ویو تراپی

شاک ویو تراپی یکی از متد های روز درمانی در زمینه درمان های فیزیوتراپی است که به عنوان جایگزینی جهت عمل های جراجی شناخته میشود . این تکنولوژی با اسال امواج صوتی بر بافت های آسیب دیده منجر به افزایش گردش خون شده و تحریک تولید کلاژن شده که  به بهبودی بسیاری از بیماری ها کمک میکند ، رنج فرکانسی دستگاه شاک ویو و امواجی که ساطع میکند در محدوده غیر تهاجمی و بدون عوارض برای بدن انسان محسوب میشود  که این امواج از طریق اپلیکاتور دستگاه و از طریق سطح پوست به بافت های که در آنها احساس درد و یا ناراحتی وجود دارد  انتقال مییابد .

از این تکنولوژی در ابتدا جهت شکستن سنگ های کلیه مورد استفاده قرار میگرفت ولی امروزه با درک بیشتر از امواج درمانی شاک ویو و اثراتی که بر بافت های مختلف بدن دارد در درمان بسیاری از بیماری ها  استفاده میگردد .

امواج شاک ویو در بدن انسان و اعمال آن بر بافت های آسیب دیده سبب افزایش شرایانان خونی شده و به بهبود اکسیژن رسانی و بهبود دریافت مواد مغزی توسط بافت های می انجامد .

همچنین از اثرات دیگر شاک ویو تراپی  میتوان به تحریک تولید کلاژن اشاره داشت ، یکی از  عوامل مهم جهت آغاز پروسه های درمانی در بافت های عضلانی ، اسکلتی و همچنین تاندون های بدن انسان کلاژن است  . تحریک تولید کلاژن به تسریع روند بازسازی بافت های آسیب دیده کمک زیادی میکند که با تکنولوژی شاک ویو این امر محقق شده است .

چه زمانی از شاک ویو تراپی استفاده میشود ؟ 

از روش درمانی شاک ویو تراپی زمانی استفاده میگردد که بیمار پس از گذشت شش ماه هنوز سطحی از کلسیفیکاسیون (یا انباشت بیش از حد  کلسیم در بافت ها ) و یا تاندونوپاتی (درد ها و التهابات مزمن تاندون ها ) در بدنش موجود باشد و از درمان های معمول فیزیوتراپی و یا درمان های سنتی جواب نگرفته  باشد .لازم به ذکراست که انجام درمان های شاک ویو تراپی نیازمند بررسی دقیق و گاها انجام تصویر برداری های دقیق پزشکی است تا میزان و علت عارضه مشخص شود .

 

 اپلیکاتور دستگاه شاک ویو 

 

شاک ویو تراپی در درمان چه بیماری های مورد استفاده قرار میگیرد ؟ 

از کاربرد های شاک ویو تراپی به صورت اجمالی و خلاصه میتوان به موارد زیر اشاره داشت :

  • درمان خار پاشنه
  • درمان تنیس البو
  • بورسیت لگن یا سندروم درد تروکانتر بزرگ
  •  درد لبه تحتانی کشکک زانو ؛ زانودرد
  • ضایعه تاندون آشیل یا تاندینوپاتی آشیل
  • سندروم درد مایوفاشیال
  • کمک به ترمیم استخوان
  • سندرم پریفورمیس
  • سندرم استرس تیبیا
  • سندرم اصطکاک ایلیوتیبیال
  • کاهش اسپاسم عضلانی

 

 مزیای استفاده از شاک ویو تراپی چیست؟

از مزایای استفاده از شاک ویو تراپی میتوان به رفع نیاز به عمل های جراجی در برخی بیماری ها اشاره داشت ، با توجه به روند درمانی و تاثیر گذاری عمقی که شاک ویو تراپی بر عارضه های مختلف بدن انسان دارد نیاز متخصصان را به عمل های جراجی جهت درمان برطرف میسازد ، این امر به پایین آمدن زمان درمان و پایین آمدن دوره های نقاهت بعد از درمان بسیار کمک میکند و همچنین خطر عفونت های بعد از عمل های جراحی را نیز از بین میبرد . این روش کاملا غیر تهاجمی محسوب شده که در طی درمان بیمار احساس راحتی دارد و تاثیر و گذاری آن نیز بیشتر از روش های سنتی فیزیوتراپی به مانند یخ درمانی و ماساژ درمانی و.. است

 

عوارض شاک ویو تراپی

یکی از مزیت های مهم این تکنولوژی غیر تهاحمی بدون آن است که در حین تاثیرگذاری بر بافت های آسیب دیده درمانی با کمترین  عوارض جانبی را به همراه می آورد ، عوارض جانبی استفاده از شاک ویو تراپی بسیار ناچیز است به طوری که بعد از گذشت چند روز کاملا از بین میرود ، از عوارض جانبی بعد از درمان میتوان به بی حس شدن ، درد و سوزش منطقه اعمال شده اشاره داشت .

 

مراقبتهای بعد از شاک ویو

  • بهتر است که پس از جلسات شاک ویو تراپی از فعالیت های سنگین به مانند ورزش کردن ، دویدن و انجام حرکات ورزشی سنگین  دوری کرده و یا مدتی را به استراحت کامل بپردازید تا روند درمانی بهترین اثرات خود را بر جای بگذارد .
  • در صورت وجود درد در بافتی که درمان بر روی آن اعمال شده میتوانید از داروهای تسکین درد استفاده نمایید اما استفاده از داروهای ضد التهابی و استفاده از یخ بر روی منطقه درمان شده به هیچ وجه توصیه نمیگردد چرا که روند درمانی را با اخلال مواجه میکند .

 

شاک ویو تراپی چقدر در درمان بیماری ها اثرا گذار است ؟

با توجه به بازخورد های دریافت شده از بیماران و همچنین متخصصین فیزیوتراپیست،  بیش از هشتاد درصد بیماران پس از طی جلسات شاک ویو تراپی با کاهش درد و کاهش التهاب و بازگشت به عملکرد طبیعی بافت آسیب دیده   را گزارش کرده اند که همین امر یکی از دلایل محبوبیت استفاده از شاک ویو تراپی در میان متخصصین درمانی و فیزیوتراپی است .

 

دستگاه شاک ویو شرکت دانش بنیان اکسون

 دستگاه شاک ویو شرکت دانش بنیان اکسون 

مطالب مرتبط : 

هزینه شاک ویو تراپی 

شاک ویو تراپی و درمان خار پاشنه 

شاک ویو تراپی و درمان آرتروز 

قیمت دستگاه شاک ویو