ورود ثبت نام

مقالات

هر آن چه یک فیزیوتراپیست در مورد دستگاه شاک ویو باید بداند!

نوع مقاله: رایگان

شاک ویو تراپی چیست؟

شاک ویو (shock wave) در واقع نوعی از امواج صوتی به شمار می آید. اما این امواج صوتی حاوی ویژگی های فیزیکی ویژه ای هستند. این ویژگی ها عبارتند از غیر خطی بودن ، بهره مندی از طول موج های کوتاه و همراهی فشار بالا با فشار پایین. علاوه بر این موارد ، این امواج دارای پالس واحد نیز هستند. دامنه ی فرکانس آن ها کاملا گسترده و از صفر تا 200 مگاهرتز قابل تغییر است. دامنه ی فشار در این امواج نیز بالا بوده و بین صفر تا 120 مگاپاسکال می باشد. این ویژگی ها با هدف ایجاد فاز مثبت و منفی در دستگاه شاک ویو در نظر گرفته می شوند. فاز مثبت وظیفه ی تولید نیروهای مکانیکی مستقیم و فاز منفی وظیفه ی ایجاد حفره هایی با فضای خالی و گاز را به عهده دارد. این حفره ها در اثر سرعت زیاد منفجر شده و موجب ایجاد موج دوم shock wave می شوند.

دستگاه شاک ویو (shock wave) شرکت دانش بنیان اکسون

اگر این امواج صوتی را با امواج اولتراسوند مقایسه کنیم ، متوجه می شویم که فشار حداکثری یک شاک ویو تقریبا 1000 برابر فشار حداکثری یک موج اولتراسوند است. این امواج یک روش درمانی هستند که با خواص ضد درد خود ، در فیزیوتراپی ها به کار گرفته می شوند. لذا به آن ها شاک ویو فیزیوتراپی گفته می شود. این دستگاه ها نسبت به دستگاه های پزشکی دیگر ، انرژی کمتری مصرف می کنند.

 

مکانیسم عملکرد دستگاه شاک ویو چگونه است؟

دستگاه shock wave در بخش شاک ویو تراپی ، یک تغییر فشار ناگهانی را با سرعت بالا در فضای بافت بیمار منتشر می کند. هم زمان این دستگاه از کاویتاسیون (Cavitation) در بافت نیز استفاده می کند که در اثر فشار منفی موج ایجاد می شود. منظور از کاویتاسیون (Cavitation) حفره سازی های بسیار ریز است. امواج shock wave به صورت مستقیم و اثرات کاویتاسیون (Cavitation) به صورت غیر مستقیم مرگ سلول های مرکزی و تشکیل هماتوم را در پی دارند. بدین ترتیب هدف درمانی که همانا تشکیل سلول های استخوانی و تاندونی جدید است، محقق می شود.

 دستگاه شاک ویو (shock wave)

 

از دستگاه شاک ویو در درمان چه بیماری هایی استفاده می شود؟

گرچه هدف اصلی از به کارگیری دستگاه شاک ویو ، تسکین درد است اما طیف گسترده ای از بیماری ها را درمان می کند.

  • رفع سلولیت های پوست: سلولیت ها در واقع همان ترک های بدن ، ناصافی ها ، فرورفتگی ها و برآمدگی ها در سطح پوست هستند که در اثر موارد مختلفی ایجاد می شوند. اما برای درمان آن می توان از دستگاه شاک ویو بهره گرفت. البته علاوه بر موارد زیبایی ، این دستگاه در کاهش سایز و لاغری نیز موثر است.
  • اختلال نعوظ: جالب است بدانید که انواع اختلالات نعوظی از طریق این دستگاه قابل حل است. لذا مشکلات بزرگی از سر راه افراد برداشته شده و از ادامه ی زندگی زناشویی خود لذت خواهند برد. برای اطلاعات بیشتر می توانید به مقاله ی شاک ویو تراپی و درمان اختلال نعوظ مراجعه کنید.
  • خار پاشنه: خار پاشنه و درمان آن توسط شاک ویو رو به گسترش است. خار پاشنه در واقع تجمع کلسیم در کف پا می باشد که از این طریق قابل درمان است. در مقاله ی شاک ویو تراپی و درمان خار پاشنه به تفصیل به این موضوع پرداخته شده است.
  • التهاب تاندون ها: رفع التهابات تاندونی در شانه و پا نیز از طریق این دستگاه قابل درمان است. برای توضیحات بیشتر می توانید به مقاله ی شاک ویو تراپی و درمان تاندونیت مراجعه کنید.
  • فاسیای کف پا: فاسیای کف پا که یکی از التهابات دردناک می باشد از طریق این دستگاه قابل درمان است. بدین منظور به مقاله ی شاک ویو تراپی و درمان سندروم درد میوفاسیال مراجعه کنید.
  • درد ناحیه ی داخلی ساق پا: ایجاد التهاب در بافت و عضلات داخلی ساق پا بسیار شایع است. دستگاه شاک ویو با درمان آن ، مشکل های حرکتی افراد را حل می کند. این دستگاه قادر به درمان درد ساق پا نیز هست که در مقاله ی شاک ویو تراپی و درمان سندروم شین اسپیلت به آن پرداخته شده است.

  • پارگی تاندون پاتلا: کاهش درد و درمان پارگی تاندون پاتلا یا کشک زانو توسط این روش صورت گرفته که در مقاله ی شاک ویو تراپی و درمان پارگی تاندون پاتلا مورد شرح و بررسی قرار گرفته است.
  • بیماری گلف البو: این بیماری مربوط به آرنج بوده و امروزه اغلب برای گلف بازان ایجاد می شود. به همین دلیل به این نام معروف است. درمان این بیماری نیز از طریق shock wave قابل انجام بوده که توضیحات مربوط به آن در مقاله ی شاک ویو تراپی و درمان گلف البو وجود دارد.
  • نوروم مورتون: این بیماری نوعی تومور خوش خیم عصبی در کف پا می باشد که توضیحات مربوط به درمان آن از طریق این دستگاه در مقاله ی شاک ویو تراپی و درمان نوروم مورتون آورده شده است.
  • گرفتگی عضلات: گرفتگی عضلات مختلف بدن از جمله کمر، پا، دست و ... شیوع بالایی دارد که سبب کاهش دامنه ی حرکتی افراد و ممانعت از فعالیت های روزمره می شود. درمان این مشکل نیز از طریق دستگاه مذکور امکان پذیر است.
  • شانه ی منجمد: دستگاه شاک ویو قادر به کاهش درد شانه که ناشی از بیماری شانه ی منجمد است ، می باشد. این بیماری نوعی التهاب در شانه است که سبب تضعیف عضلات شانه می شود.
  • درد ستون فقرات و گردن: التهابات و دردهای این نواحی نیز توسط این دستگاه قابل تسکین است.
  • بیماری های مفصلی: بسیاری از بیماری های مفصلی نظیر آرتریت توسط روش شاک ویو تراپی (Shock wave Therapy) قابل درمان هستند. در مقاله ی شاک ویو تراپی و درمان آرتریت به صورت کامل به این موضوع پرداخته شده است.
  • شکستگی های جوش نخورده: از طریق دستگاه شاک ویو می توان کاری کرد تا ترمیم و جوش خوردن استخوان ها تسریع شود.
  • انواع آرتروز: دستگاه شاک ویو از طریق بازسازی و ترمیم غضروف مفاصل ، به کاهش دردهای ناشی از آرتروز می پردازد. برای کسب اطلاعات بیشتر به مقاله ی شاک ویو تراپی و درمان آرتروز مراجعه کنید.
  • دفع سنگ کلیه: شاک ویو تراپی می تواند سنگ های کوچک و بزرگ کلیه را خرد کرده و از بدن خارج کند.
  • عارضه های فرسایشی و تحلیل برنده ی مزمن: التهاب تاندون آشیل و التهاب آرنگ کف پا را که در دسته ی عارضه های فرسایشی قرار می گیرند از این طریق درمان می کنند.

درمان بزرگی خوش خیم پروستات: این بیماری نیز توسط دستگاه shock wave قابل درمان بوده و در مقاله ی شاک ویو تراپی و درمان بزرگی خوش خیم پروستات به صورت کامل به آن پرداخته شده است.

دستگاه شاک ویو(shock wave)

 

طول درمان و نتایج بالینی استفاده از روش شاک ویو (shock wave)

پس از آن که بیماری تشخیص داده شده و شرایط بیمار برای بهره گیری از روش شاک ویو توسط فیزیوتراپیست مساعد تشخیص داده شود ، درمان با این روش آغاز می گردد. بدین ترتیب لازم است به مدت 3 تا 6 هفته متوالی به صورت هفته ای یک تا دوبار این روش درمانی انجام گیرد. هر جلسه ی این روش درمانی بدون احتساب وقفه های بین درمان حدود 7 دقیقه طول می کشد.

پس از استفاده از این دستگاه ، در مواردی تسکین سریع درد توسط بیمار گزارش شده است. اما باید توجه داشت که به منظور درمان کامل ، باید مراحل درمان را تکمیل کرد. این موضوع ممکن است تا ده هفته به طول انجامد. حین انجام این روش ممکن است مقداری درد در ناحیه ی مربوطه ایجاد شود که بیش از چهار تا پنج دقیقه طول نخواهد کشید. توصیه می شود از هیچ مسکن یا ژل های موضعی استفاده نشود و در موارد خاص می توان از یخ استفاده کرد همچنین توصیه می شود بعد از هر جلسه ی درمانی به مدت 24 ساعت استراحت کنید. گرچه این روش دارای نتایج بالینی مطلوبی است اما برای نتیجه گیری بهتر، از نکات موجود در مقاله ی مراقبتهای بعد از شاک ویو استفاده نمایید.

 

عوارض ناشی از شاک ویو تراپی (shock wave therapy)

تا به حال عوارض جدی و طولانی مدتی از روش درمانی شاک ویو به ثبت نرسیده است. تنها عوارض آن را موارد زیر می دانند که البته بروز آن ها الزامی و طولانی مدت نیست.

  • درد هنگام استفاده از دستگاه
  • دردهای خفیف یک تا دو روز پس از جلسات درمانی
  • مقداری کبودی و قرمزی
  • ورم های خفیف

 

موارد منع استفاده از شاک ویو تراپی (shock wave therapy) کدام است؟

در صورت بروز یا وجود هر یک از این موارد نمی توان از روش شاک ویو استفاده کرد:

  • عدم همکاری بیمار
  • عفونت های شدید ادراری یا انسداد مجاری آن به دلیل سنگ
  • سرطان کلیه یا نا هنجاری و نارسایی در آن
  • مشکلات قلبی حاد و فشار خون بالا
  • مشکلات انعقادی خون
  • پیلونفریت فعال
  • تغییرات پاتولوژیک یا آنوریسم
  • بدشکلی های ستون فقرات به همراه تاثیر در وضعیت ذهنی بیمار

 

قیمت خرید این دستگاه و استفاده از این روش درمانی

قیمت خرید دستگاه شاک ویو، به عواملی نظیر نوع، کیفیت، قدرت خروجی دستگاه، رنج توان و ... بستگی دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر تنها کافی است به بخش مقاله های هزینه شاک ویو تراپی و قیمت دستگاه شاک ویو مراجعه کنید.

قیمت خریدستگاه شاک ویو (shock wave)